Bringázás fáradtság nélkül, és lehetőleg jó gyorsan… Mindent akarunk és egyszerre. Kérdés, hogy megéri-e.

E-bike tuning? Nem vagy egyedül, ha nem tudod, mit is jelent pontosan. Ebben a bejegyzésben szó lesz arról, pontosan mit várhatunk el a pedelec rendszerű bringáktól fajták szerint, illetve hogy miért és hogyan tuningolnak. A legvégén, ami a cikk célja is, hogy felhívom a figyelmedet a buherálás veszélyeire.

Az e-bike tökéletesen alkalmas arra, hogy kisebb fáradsággal tegyél meg nagyobb távokat. Ha gyorsabban is szeretnél haladni elektromos bringáddal mint az EU-ban szabályozott 25 km/h, akkor inkább S-pedelec bringát vegyél. Ehhez persze már vezetői engedély és biztosítás is szükséges. Ezek a gyorsabb pedelec kerékpárok 45-75 km/h sebességgel tudnak menni. Ez a legjobb és legegyszerűbb megoldás. Ám itt jön a képbe alternatívaként a tuningolás.

A pedelec rendszerű bringák 25 km/h sebességig rásegítenek a hajtásra különböző előre beprogramozott mértékben. Ez hosszú távon teljesen tökéletes. Ha az átlagsebességet és a megtehető távolságot nézzük, akkor azért elég jó eredményt ad, mind hatótávolság, mind megtett időben. Anélkül persze, hogy megizzadnál és elfáradnál. Az élményfaktorról nem is beszélve.

1. Ki és miért tuningol?

Alapvetően azoknál merül fel ez a kérdés, akik sosem bringáztak. Nem tudják, milyen rásegítés nélkül megmászni egy emelkedőt, illetve mennyi energiába kerül megtenni 80-100 km-t vagy nagyobb távolságot. Akik rendelkeznek némi kerékpáros múlttal, tisztában vannak vele, hogy egy-egy emelkedőn milyen gyorsan tudnak feljutni és mennyire fáradnak el.

Tapasztalatból mondom, hogy egy adott 150-200 méteres 20-35 fokos emelkedőn a budai hegyekben 4-5 km/h-val jutok fel önerőből. Ugyanezt pedelec bringával hasonló, de inkább kevesebb energia befektetés mellett megcsinálom 10-12 km/h sebességgel. Utána nem igazán lihegek a domb tetején. A különbség jelentős! Eszembe sem jut, hogy megtegyem ezt az utat 30-40 km/h-s sebességgel vagy annál többel. Akkor már motoroznék…

Természetesen vannak, akik szeretik a sebességmámort és a lehető legtöbbet szeretnék kihozni az e-bike kétkerekűjükből. Nekik marad a tuningolás vagy egy erősebb modell vásárlása, amit valószínű még jobban meg szeretnének hekkelni…

2. Az e-bike evolúciója és célja

Az e-bike-ot eredetileg napi közlekedéshez és túrázáshoz fejlesztették ki. Azért, hogy a napi ingázást és a hosszabb túrákat izzadság és fáradság nélkül lehessen megtenni. A szabadidős sportoláshoz tervezett pedelec bringák csak később jelentek meg.

A pedelec rendszerű e-bikeoknál nem az a cél, hogy teljesen elektromos rásegítéssel, illetve irreális sebességgel lehessen haladni. A cél az, hogy támogassa a hajtást és javítsa az élményfaktort a nehezebb pillanatokban.

3. Mit várhatunk el egy pedelec bringától?

Outiknál rásegítéssel egy alap sebességet lehet tartani. Ez megnyugtató érzés, mert ezzel a tartalékkal biztonsággal hazaérsz, ha időközben elfáradtál. Amennyiben persze nem folyamatosan a rásegítést használod 200 km-en keresztül.

Mountik esetén az elektromos rásegítéssel olyan terepakadályokat tudsz leküzdeni, amiket egyébként nem biztos, hogy át tudnál tekerni. Olyan emelkedőkön tudsz feljutni feleakkora erőfeszítéssel, amelyeknél egyébként lehet, hogy már leszálltál volna.

Trekking kerékpároknál a cél, hogy a túrázás nagyobb örömet szerezzen és napi szinten nagyobb távokat tudj megtenni csomagokkal együtt.

Városi felhasználás esetén a pedelec bringával izzadság nélkül juthatsz el munkahelyedre és jobban kiszámítható a közlekedéssel eltöltött idő. 

Összegezve normál felhasználás mellett elegendő támogatást adnak a különböző típusú gyári beállítású pedelec rendszerű bringák.

4. Az e-bike tuning fajtái

Elsősorban mindenki a magasabb sebességre koncentrál. Ezt vagy szoftveresen, vagy mechanikusan lehet megoldani. Azonban mindegyik változtatás kérdéses a megbízhatóság szempontjából.

Jó, ha tudod: Bármiféle tuning, hekkelés esetén az e-bikod elveszt minden garanciát, jótállást!

4.1. A mechanikai tuningolás

Vannak olyan gyártók, akik kínálnak tuning kittet motorjaikhoz. Ezek elsősorban mechanikus megoldások.

Elsősorban a motor áttételi arányát változtatják meg. A motor belső szerkezetében a kihajtás oldalon más fogszámú kereket építenek be, amely sebességnövekedést eredményez. Ezzel változik a motor kimeneti forgatónyomatéka is. Azaz csökken, de a sebesség nőni fog. Ezzel a megoldással tudják levédeni a motorokat a túlterhelés ellen.

Másik mechanikai tuning a hajtómű lánckerék fogszámának növelése. Ebben az esetben is az áttétel fog módosul. Mivel az e-bikeok speciális hajtóművel rendelkeznek, ezért a legyártott lánckerekek csak adott fogszámmal vásárolhatók, így előre le van korlátozva ez a lehetőség is.

Természetesen, ezt a változtatást módosítani kell a programban, mert a sebességszenzor a beállított értéken lekapcsol. Azaz ez a lehetőség is szoftveres beavatkozást igényel, amit nem minden esetben lehet megtenni.

4.2. A szoftveres e-bike tuning és annak veszélyei

3 szoftveres tuning módszert szoktak alkalmazni:

  • a kerékméret átállítása
  • chip a motorcsatlakozás elé
  • e-bike szoftverének átírása
  1. A legegyszerűbb átverése a rendszernek a kerékméret átállítása, azaz a sebességszenzor becsapása. Talán ez a legkíméletesebb szoftveres beavatkozás. Ezt nem mindegyik rendszernél lehet megtenni, mert a gyártók legtöbb esetben előre megadták a motorhoz tartozó kerékméretet. Ezt nem lehet utólag módosítani, csak programozással. Így védik a rendszert.

    A kerékméret megváltoztatásával alacsonyabb sebességet érzékel a rendszer és tovább segíti a meghajtást. Ezzel max 15-20% növekedést lehet elérni végsebesség terén. Természetesen ebben az esetben a kijelzőn nem a valós értékek jelennek meg.

  2. Komolyabb beavatkozás a motorcsatlakozás elé bekötött chip. Ebben az esetben egy előre beprogramozott jelátalakítóról van szó, amely megváltoztatja a motorba be- és kijutó jeleket. A kijelzőn már valós adatok jelennek meg, és a motor is magasabb sebességhatárig segíti a hajtást. Ennél a megoldásnál a chip eltávolítása után általában visszaáll a rendszer. Ha mégsem, akkor az eredeti motorkonfigurációt egy szoftverfrissítéssel helyre lehet hozni a tuning kit nélkül, ha maradandó hibát nem okozott a rendszer. 

    Ha viszont okozott a motor túlterhelése miatt, akkor a motor sajnos kuka.

  3. A végleges és a legnagyobb hibát okozó beavatkozás az e-bike szoftverének átírása. A külső gyártók által írt programok megváltoztatják vagy teljesen felülírják a gyári szoftvert, amelyet sokszor a motorgyártó cégek sem tudnak újraprogramozni. Így ezzel a megoldással teljesen ki lehet végezni egy pedelec bringát. 

Érdemes tisztában lenni vele, hogy ez a legutóbbi lehetőség nem csak a motort, hanem a teljes rendszert akkumulátorral, kezelőszervekkel, kijelzővel együtt haza tudja vágni. Azaz nem biztos, hogy elég a motort kicserélni, hanem bizony az akkumulátort is cserélni kell.

A fentiekből is látható, hogy érdemes elgondolkodni, milyen kockázattal jár a nagyobb sebesség elérése, amikor már van lehetőség gyárilag gyorsabb s-pedelec bringák vásárlására.

Minden gyártó levédte a rendszerét az illetéktelen beavatkozásoktól, ezért a legtöbb beavatkozással meghibásodást lehet okozni. Amennyiben a rendszerek érzékelik a hekkelést, letiltják a működést. Sok esetben örökre, amit a gyárban sem tudnak feloldani. A kerékpárgyártók nem köntörfalaznak: “A kerékpár és a motor jótállása, garanciája a manipulálás miatt megszűnik!”

Remélem hasznos volt a cikk és nem kezdesz bele a bringád buherálásába. Nem éri meg az e-bike tuning, mert utána csak a gondod lesz vele.

Témába vágó cikkek:

E-bike otthoni karbantartása

E-bik-ot vennél? Itt adok néhány tanácsot.

E-bike teszt többféle típuson, Scott e-bike teszt

Pedelec vagy e-bike?

Bosch e-bike hatótáv kalkulátor


Tényleg mindent tudsz a bringádról?

Szeretsz bringázni, és tavasztól őszig sokat is használod a kerékpárod? Ha időnként úgy érzed, hogy rád férne egy kis továbbképzés kerékpár tárgyból, add meg neved és email címedet. Nem túl gyakori hírlevelemben küldök majd néhány tippet és ötletet, amivel jobban képben leszel.
IRATKOZZ FEL HÍRLEVELEMRE MOST!

Elolvastam és elfogadom

Sikeresen feliratkoztál hírlevelemre.