Egyre több elektromos kerékpárral találkozhatunk az utakon, de nem könnyű a választás. Teszteltem őket, ez alapján adok néhány tanácsot.


Az utóbbi időben alkalmam volt többféle típust tesztelni. Akár a normál bringáknál, itt is jó tudni, hogy hol, milyen terepen fogjuk használni. Utána jöhet csak a speciálisabb kérdés, hogy milyen meghajtású, illetve teljesítményű legyen az e-bike.

Sportos szemmel kicsit máshogy értékelem őket, de a praktikumot is próbálom szem előtt tartani. Az alábbi e-bike teszt mounti, városi és túra bringákkal készült, most ezt a tapasztalatomat fogom megosztani Veled. Ha vásárlás előtt állsz, szerintem fogod tudni hasznosítani.

Néhány gondolat erejéig kitérek arra is, hogy mi az előnye az e-bike használatának, illetve, hogy mire való.

Az e-bike előnye

Dinamika, gyorsulás

Nagy előnye az elektromos kerékpároknak, hogy igen dinamikusan és gyorsan indulnak meg. Gyorsulásban akár az autókat is megveri!

Én viszonylag még hamar elérem az elektromotor rásegítésének határát, ami azt jelenti, hogy utána kicsit nehezebb hajtani. Amennyiben a kényelmes tempót tartom szem előtt, és nem törekszem a maximális tempó túllépésére, akkor nagyon jó, kényelmes utazó sebességük van.

Kifejezetten tetszett, hogy emelkedőn is ugyanolyan gyorsan lehet menni vele, mint vízszintesen – különösebb erőlködés nélkül. Volt olyan emelkedő, ahol normál bringával kb. 5 km/h-val megyek fel, míg e-bringával simán elérem a 10 km/h-t. Azért ez lényeges különbség!

Hatótávolság

További lényeges előny a hatótávolság. Normál bringával kényelmes túrázáskor 50-70 km-t teszek meg, míg elektromos gépen ez felugrik 100 km környékére is – tereptől függően. Ez sem elhanyagolható.

Bosch e-bike hatótávolság kalkulátor – érdemes kipróbálni, mert egy csomó megadott adat alapján ki tudja számolni, hogy hány kilométert tudsz megtenni. Itt tudsz kalkulálni

bikepatika-gyorsasag-kenyelem

Mire való az e-bike?

Alapvetően minden szegmensben lehet már e-bringával találkozni. Legfontosabb tulajdonsága, hogy akár izzadság nélkül is megtehetünk vele nagyobb távolságokat.

Egyre többen használják munkába az e-bike-okat. Ha mellőznéd a tömegközlekedést és az autót, de szeretnél gyorsan és üdén szeretnél dolgozni járni, érdemes megfontolnod egy e-bike beszerzését.

Természetesen az e-bike nem csak a kényelemről szól, hanem sportolni is lehet vele. Amennyiben szeretnéd, hogy folyamatosan nagyobb tempóval és rásegítéssel haladjon a bringa, akkor ehhez egy magasabb pedál fordulatszámot kell tartani, ami egy magasabb pulzusszámot fog eredményez. Így már lesz sportértéke is a bringázásnak.

Tesztek

Az alábbiakban leírom, hogy milyen tapasztalatokat szereztem erdőben, városban illetve túrázás során.

E-bike teszt – mounti

Ha a mountis vonalat nézzük, akkor mostantól oda is el lehet jutni vele, amiről eddig csak ábrándoztunk. Itt a felfelé vezető utakra gondolok. Sok olyan meredekebb ösvény van, ahol bizony a hagyományos bringák, illetve a bringát hajtó sportolók nagy része már nem tudnak felmenni. Ott ezek a gépek még mindig versenyben vannak.

Jó tudni:

Az e-mountikkal nem lefelé, hanem felfelé esnek többet a bringások. Egyrészt több olyat vállalnak be, amit e-meghajtás nélkül nem tennének meg, másrészt hiányzik a rutin is.

Az e-mountik tömegeloszlása nyilván más mint az elektromotor nélkülieké. Figyelni kell arra, hogy lejtmenetben máshogy reagál a tekerésre, mert, ha nagyon tekerünk, akkor bizony bekapcsolhat a motor, ami meglepetést tud okozni, ezért némi rutin és tapasztalat kell a jó irányításhoz.

E-bike teszt – városi vonal

Igazán nekem a városi bringáknál jött be az e-bike, hiszen gyorsan és izzadság nélkül lehet haladni a városban. Normálisan fel lehet öltözni és nem kell fürdéssel kezdeni a munkát. Akár egy megbeszélésre, tárgyalásra is el lehet vele menni. Szerintem jobb mint egy kismotor!

Az akkumulátornak köszönhetően remek világítással vannak felszerelve, de volt olyan bringához is szerencsém, amelyiken távolsági fény is volt, akár az autóknál. A városi bringáknál extra lehetőség az összecsukható kerékpár, amit az autóba berakva magunkkal vihetünk. Ha dugóba kerülünk, leparkolunk, előkapjuk a csomagtartóból a bringát, és lehet tovább haladni.

E-bike teszt – túra e-bike

A másik felhasználási terület, ahol szerintem létjogosultsága van az e-bringáknak, a túra-trekking vonal. Csomagokkal felszerelkezve más tekerni, főleg, ha nagyobb távolságokat szeretnénk megtenni.

Itt már igazi élvezeti értéke is van az e-bike-nak, hiszen nem kifáradva érkezünk meg az uticélunk végéhez. Tekerés közben lehet élvezni a tájat, nagyobb távolságokat tudunk megtenni, így több mindenre marad idő, vagy rövidebb idő alatt tudjuk megtenni a kiválasztott útvonalat.

Néhány szó a meghajtásról

Alapvetően három lehetőség ismert. A középmotoros, ami a legelterjedtebb, a hátsó kerékbe épített motor, ami farnehézzé teszi a bringát, és az első kerékbe épített rásegítés.

„Orrmotoros” gépek

A legutóbbi változat, ahol az elektromos meghajtás az első kerékben van, ott a rásegítéshez nem kell tekerni. Egy elektromos kapcsolóval, gázkarral lehet életre kelteni a motort, ami szépen elhúz minket. Ezeket utólag is be lehet építeni. Jellemzően csak városi és kistestű bringáknál használják. Ezek a legolcsóbb kivitelű elektromos kerékpárok.

„Farmotoros” kerékpárok

Itt a hátsó kerékagyban van a motor, és komolyabb teljesítménnyel rendelkeznek. Ezeket a rendszereket is be lehet utólag építeni, nagy előnyük viszont, hogy nem kell hozzá speciális vázkialakítás. Pontosan ebből kifolyólag indult a legtöbb kerékpárgyártó ilyen modellekkel az e-bike piacon.

További előny, hogy a megszokott alkatrészek – lánc, sor, hajtómű – mind kompatibilisek, ezáltal egyszerűbben szerelhetők, és ha bekrepál a motor, akár egy hagyományos kereket is be lehet tenni a vázba. Hátrányuk, hogy farnehezek a bringák. Az elektromos rásegítés csak hajtás közben működik.

„Középmotoros” csúcsbringák

Ezek a legelterjedtebb modellek! A középmotoros kerékpárok vázát már külön fejlesztik, és az akkumulátorokat is beépítik a bringavázba, így sokkal esztétikusabb dizájnokat és jobb súlyelosztásokat tudnak készíteni.

Stabilitásra és menetdinamikára ezek a legjobbak. A középmotoros gépek nagyon jól teljesítenek és kellően erősek is. Teljesítményüket és a rásegítés mértékét is jól lehet szabályozni. A középmotoros bringáknál a motort közvetlen a hajtómű tengelyére építik, a motor itt segít be.

Középmotorokat készítő neves gyártók a Shimano, Bosch, Panasonic. Minden gyártó más és más néven védette le a saját termékét. Mindegyiknél találkozhatunk extra opcióval, mint például  a kerékpár toláskor rásegítés, visszatöltés…

Elektromos bringa választásánál a megfelelő felhasználási terület után a középmotoros kerékpárokat ajánlom. Fontos, hogy olyan bringát válassz, amely neves, és itthon is van jó szervizellátottsága. Sajnos futottam már bele egy áruházlánc termékébe, amelyhez sem alkatrész nem volt, sem szerviz. Beazonosítás után kiderült, hogy csak Japánból lehet alkatrészt rendelni…

Ha Bosch motorral működő e-bike-od van, a szervizelést már a bikepATIka mobil bringaszerviz is elvégzi. Itt foglalj időpontot! Ha előbb átnéznéd az árlistát, itt találod az e-bike szerviz csomagokat.

Cikkek, amik érdekelhetnek:

Ha tetszett a cikk, oszd meg mással is, és olvass tovább a témában itt:
Bringás teszteket itt találsz

Scott e-bike-okat teszteltem, olvasd el itt

E-bike tuning és annak szépségei