Utolsó módosítás ideje: 2023.08.30.

Azaz hogyan tudod viszonylag olcsón e-bike-ká alakítani a bringádat?

Általános bringából e-bike-ot tapasztalataim alapján egyre többen szeretnének. Az e-bike-ok népszerűsége töretlen, de magas ára miatt ezt csak egy szűkebb réteg tudja újonnan megfizetni. Akadnak a piacon használt e-bike-ok is, de itt soha nem lehet tudni biztosan, hogy milyen előélete volt a gépnek. Ha valami elromlik rajta, elképzelhető, hogy az alkatrész többe kerül majd, mint a használt bringa bekerülési költsége.

Egyre több lehetőség van arra, hogy a hagyományos kerékpárt átalakítsuk elektromos meghajtásúra. Többféle beépítő kit létezik és jellemzően alacsonyabb költséggel jár mint egy komplett e-bike vásárlása.

Ezekről olvashatsz:

1) Megéri-e az átalakítás?
2) A beépítő szett kiválasztása
3) A rendszerek közötti különbségek – előnyök és hátrányok
4) Árak, kiegészítő infók, egyéb költségek

1. Megéri-e az átalakítás?

Mielőtt belekezdenél a megvalósításba, érdemes a következőket átfutni és ennek tükrében felmérni a várható költségeket.

1.1 Milyen vázra szerelnéd

Az első szempont a váz, azaz hogy egyáltalán alkalmas-e a bringa arra, hogy ebike-ká átalakítsuk. Megéri-e hosszú távon az a bringa, fogja-e bírni a terhelést? Van-e lehetőség megfelelően elhelyezni az akkumulátort, milyen a vázpapucs kialakítása (csúszó vagy fix). Ez már befolyásolja, hogy milyen további lehetőséged van.

1.2 Milyen meghajtást szeretnél

  • kerékagyba szerelt motor, azon belül első vagy hátsó
  • középmotor

1.3 Az akkumulátor elhelyezése

  • csomagtartóra
  • vázra

1.4 Milyen váltóművel szerelték a kerékpárodat

Ez lehet láncos vagy agyváltós. Ha ezeket a lehetőségeket felmérted, akkor jöhet a beépítő szett kiválasztása. Ez fogja eldönti, hogy mekkora költségből tudsz bringából e-bike-ot építeni, a saját bringádat megtartva.

2. A beépítő szett kiválasztása

2.1 Első kerékagyba szerelt motornál

Az első kerékagyba szerelt motort bármely hajtáshoz hozzá lehet társítani. Ezeket a rendszereket az agymotoron, akkun, pedálszenzoron és a kezelőn kívül gázkarral is ellátják. Ez a legegyszerűbb és a legkevesebb átalakítással járó megoldás.

2.2 Hátsó kerékagyba szerelt motornál

A hátsó kerékagyba épített motorok a hagyományos, láncos váltórendszerekhez passzolhatnak. Az ilyen szettek agymotorból, akkumulátorból, vezérlőelektronikából, egy pedálszenzorból vagy középagyba épített nyomatékszenzorból és a kezelőegységből áll. Természetesen van olyan változat is, ahol a vezérlőelektronika az akkumulátor tartószerkezetébe van beépítve. A beépítést megkönnyíti, hogy a legtöbb esetben ezek előre fűzött állapotban kaphatók, azaz felnivel együtt.

2.3 Középmotoros szerelés

Középmotoros beépítőszetteknél egyes gyártóknál már külön van lánc- és agyváltós hajtáshoz is modell. Ezek a szettek motoregységből, akkumulátorból, kijelzőből, kezelőegységből állnak, egyes modelleknél fékkarba épített kapcsoló is jár hozzá.
Beépítésük kicsit időigényesebb. Itt ugyanis figyelni kell arra, hogy a lánc a gyárinak megfelelően fusson. Az előző kettőhöz képest itt több elektromos csatlakozás és kábel van, amit esztétikusan kell elvezetni.
Az akkumulátor jellemzően vázra szerelhető, de lehet csomagtartóra szerelhető változatot is rendelni hozzájuk.

3. A rendszerek közötti különbségek – előnyök és hátrányok

3.1 Súlyelosztás alapján

Súlyelosztás tekintetében a kerékagyba épített motorral szerelt kerékpárok far vagy orrnehezek lesznek attól függően, hogy hol található a motor. Ez a bringa viselkedését is befolyásolja. Legfőképpen a mountiknál jelenthet problémát, mert nagyban megváltozik terepen a viselkedése. Az első kerékben található motor nagyobb emelkedőknél el tud pörögni, ha nincs megfelelő súly rajta.
Legjobb elhelyezkedés és kialakítás súlyelosztás szempontjából a középmotoros beépítés. Ez változtatja meg legkevésbé a kerékpár dinamikáját.

3.2 Szerelhetőség alapján

Szerelhetőség szempontjából az első kerékbe épített motor a legegyszerűbb.
Őt követi a hátsó kerékbe szerelt motor. Ezeknél a típusoknál egyáltalán nem kell a hajtásláncot módosítani, azaz a hajtómű, a lánc és a fogaskoszorú az eredeti marad. A hátsó agymotornál a fogaskoszorút, rögzítésétől függően (kazettás, menetes) elképzelhető, hogy cserélni kell.
A középmotoros meghajtásnál, már összetettebb a feladat. Itt a középagy helyére kerül a rögzítés, illetve a plusz merevítés, amely stabilan tartja a motort. A rendszer beépítésekor hézagolni kell a motort, hogy a láncvonal a megfelelő helyre kerüljön.

3.3 Feszültség alapján

A motorok gyártótól függően különböző feszültségen működnek. A hozzájuk tartozó akkumulátorok kapacitását pedig Wh-ban (Wattóra) adják meg. Az újabb modellek egyre nagyobb feszültségen működnek, hogy nagyobb teljesítményt és forgatónyomatékot tudjanak kihozni belőlük.

4. Árak, kiegészítő infók, egyéb költségek

Bármely rendszert választod, lehetőség szerint komplett csomagként vásárold meg. A legfontosabb, hogy a motor és az akkumulátor kompatibilis legyen egymással. Azaz mindkettő ugyanazon a feszültségen (36V, 48V, 52V) működjön.

Amennyiben a fentieket átnézted és felmérted, hogy számodra melyik megoldás a legkedvezőbb, következhet a konkrét modell kiválasztása és a számolgatás. Jelenleg – a cikk írásakor –  400.000 – 700.000 Ft között mozog akkumulátorral egy beépítő szett. Erre még rá kell számolnod a motorbeépítés költségét is. Ez szervizenként eltérő lehet, általánosságban elmondható, hogy körülbelül 30.000 Ft-tól 50.000 Ft-ig terjedhet.

Mindenesetre megállapítható, hogy az utólagos beszerelés olcsóbb, mint egy új elektromos kerékpár vásárlása. Másrészt kedvenc kerékpárodat is megtarthatod. A gyári kerékpárok azonban esztétikusabbak, hiszen a motor belesimul a vázba, a kábelek el vannak rejtve, az akkumulátor a vázban található. Jobban konfiguráltabbak és biztos, hogy minden alkatrésze kompatibilis. A gyári e-bike vázszerkezete is célirányosan lett kifejlesztve, hogy elbírja a motor terhelését.

Remélem sikerült elegendő információt megosztani veled, hogy tudd, hogyan lehet bringából e-bike -ot varázsolni költséghatékonyan.

Ha érdekelnek az e-bike-ok, itt találsz további e-bike-kal kapcsolatos cikkeket.
E-bike szerviz árak

Szeretnél hagyományos bringádból e-bike-ot?

Kérj árajánlatot itt!

A bikepATIka mobil bringaszerviz házhoz megy és saját szervizautóban szereli meg kerékpárodat, hogy még aznap tekerhess.

You have Successfully Subscribed!

Nézd meg ingyenes anyagainkat is!

ITT tudod letölteni 

Mentsd le a gépedre, hogy amikor szükséged van rá, kéznél legyen!

You have Successfully Subscribed!