Nagy újdonság volt, amikor 2009-ben a Shimano bemutatta az első Dura-Ace Di2 elektromos váltórendszert. Azóta eltelt pár év, és egyre jobb, fejlettebb rendszerekkel rukkol elő a japán cég.

A Shimano Di2 elektromos váltó működéséről annyit alapból érdemes tudni, hogy gyorsan és pontosan vált. S ma már árban is megfizethető annak, aki elektromos váltóban gondolkodik. A rendszer pedig folyamatosan bővül. A legelső Dura-Ace után megjelent az Ultegra, az XTR, és az XT valamint legutóbb egy teljesen új sorozat a GRX rendszer mutatkozott be Di2 kivitelben. Hamarosan várható a vezeték nélküli rendszer is.

A következő témákat érintem az alábbi cikkben:

  • A Di2 Shimano elektromos váltó működése
  • felépítése,
  • frissítése és karbantartása,
  • saját tapasztalataim.

1. A Shimano Di2 elektromos váltó működése

A Di2 rendszerben a váltókat kis elektromotor mozgatja. A motor forgó mozgását egy tolórúd alakítja át egyenes vonalú mozgássá és mozgatja a váltót. A váltókar kapcsolóiból a jel a vezérlőegység elosztóján keresztül eljut a váltókhoz. Az akkumulátor egysége külön helyezkedik el és kapcsolódik a rendszerhez.
A Di2 rendszer tulajdonsága, hogy az első váltó automatikusan trimmel, azaz hangolódik a hátsó váltó pozíciójához. Így a bosszantó surlódó hang az első átdobó terelőlapján már a múlté.

A Shimano jelent meg először a piacon ezzel az elektromos technológiával, amit Di2 néven védett le. Tehát, ha azt hallod, hogy Di2, azt egyből kösd a Shimano céghez. Őket követték más cégek is elektromos váltórendszerrel, mint például a Sram, Campagnolo, FSA – természetesen más elnevezéssel.

2. A Di2 rendszer felépítése

A rendszer négy fő részből áll. Váltókarok, vezérlőegység, akkumulátor és váltók. Ezeket az egységeket egy elosztó köti össze.

Figyelem! A különböző típusok nem kompatibilisek egymással. Például a Dura-Ace Di2 első váltóját nem lehet kombinálni az Ultegra Di2 hátsó váltójával.

A rendszert lehet wireless funkcióval is bővíteni, amely lehetővé teszi a vezeték nélküli készülékek például mobiltelefonok hozzákapcsolását.

Jó ha tudod: a vezeték nélküli rendszer csak egy adott akkumulátorral használható. Ha ilyet szeretnél egy meglévő Di2 rendszeren csinálni, akkor nem elég csak a kiegészítő egységet megvenni. Valószínű az aksit is cserélned kell.

A rendszert összekötő kábeltechnológia is fejlődik. Az első generációs több pontos csatlakozóval rendelkező kábeleket korszerű koax rendszerű power kábel váltotta le. Az új kábelrendszer gyorsabb adatátvitelt és egyszerűbb szerelést eredményez.

bikepatika-gyorsasag-kenyelem


3. A Shimano Di2 rendszer frissítése

Mint minden számítástechnikai eszköznek, a Di2 rendszernek is szüksége van frissítésre.
Előfordul, hogy egyes egységek nem kommunikálnak egymással, ami a rendszer leállásához is vezethet. Ilyenkor a diagnosztika után derül ki, hogy mi a gond.

3.1. Felmerülő problémák

  1. Előfordulhatnak fizikai problémák, mint például kábelszakadás, lecsúszott csatlakozókábel, vagy helytelenül beállított váltó.
  2. Szoftveres problémák is adódhatnak, ami miatt kommunikációs zavar támadhat a rendszerben.

    Meglehet, hogy csak egyes egységeit kell frissíteni, de valamikor az egész rendszert kell upgradelni.

A rendszeres karbantartást és frissítést nem szabad elhanyagolni. Akkor lesz igazán megbízható a Di2 rendszer, ha megfelelő törődést kap. Persze lehet spórolni és kihagyni a szoftverfrissítéseket, de később csak nagyobb és költségesebb szervizeléssel lehet újra tökéletes állapotba hozni. Nem beszélve arról, ha bringázás közben adja meg magát a rendszer. Szóval nem biztos, hogy érdemes ezen spórolni.

4. Tapasztalataim a Shimano Di2 elektromos váltórendszerről

Legjobban úgy tudnám leírni, hogy érzésre olyan, mintha egy hagyományos kézi kapcsolású váltóval szerelt autóból átülnénk egy hightech automata váltós autóba. A különbség óriási.

Nincs erőlködés, kattogás. Minden váltás finoman és gyorsan megy végbe.
Nem kell erőlködni, elég csak könnyedén az ujjbeggyel nyomkodni a gombot. A legkirályabb, amikor a két váltó egymással szinkronizált, és elég csak a hátsót váltogatni, az első váltó pedig a megadott fokozatnál automatikusan föl-, illetve levált. További extra finomságok a váltókaron elhelyezett plusz programozható gombok, amivel a kijelzőben lehet lapozgatni.

Ha még nem próbáltad ki a Di2-t, akkor itt az ideje. Ha már van, akkor ne felejtsd el rendszeresen diagnosztikára vinni.

Az elektromos váltók szervizeléséről bővebben itt tudsz olvasni.
Ha kíváncsi vagy, hogy miért nem úszhatod meg a Shimano Di2 diagnosztikát, olvasd el ezt az írásomat.

Tényleg mindent tudsz a bringádról?

Szeretsz bringázni, és tavasztól őszig sokat is használod a kerékpárod? Ha időnként úgy érzed, hogy rád férne egy kis továbbképzés kerékpár tárgyból, add meg neved és email címedet. Nem túl gyakori hírlevelemben küldök majd néhány tippet és ötletet, amivel jobban képben leszel.
IRATKOZZ FEL HÍRLEVELEMRE MOST!

Elolvastam és elfogadom

Sikeresen feliratkoztál hírlevelemre.