Utolsó módosítás ideje: 2023.08.29.

Nagy újdonság volt, amikor 2009-ben a Shimano bemutatta az első Dura-Ace Di2 elektromos váltórendszert. Azóta eltelt pár év, és egyre jobb, fejlettebb rendszerekkel rukkol elő a japán cég.

A Shimano Di2 elektromos váltó működéséről annyit alapból érdemes tudni, hogy gyorsan és pontosan vált. S ma már árban is megfizethető annak, aki elektromos váltóban gondolkodik. A rendszer pedig folyamatosan bővül. A legelső Dura-Ace után megjelent az Ultegra, az XTR, és az XT valamint legutóbb egy teljesen új sorozat a GRX rendszer mutatkozott be Di2 kivitelben. Hamarosan várható a vezeték nélküli rendszer is.

A következő témákat érintem az alábbi cikkben:

1) A Di2 Shimano elektromos váltó működése
2) felépítése,
3) frissítése és karbantartása,
4) saját
tapasztalataim.

1. A Shimano Di2 elektromos váltó működése

A Di2 rendszerben a váltókat kis elektromotor mozgatja. A motor forgó mozgását egy tolórúd alakítja át egyenes vonalú mozgássá és mozgatja a váltót. A váltókar kapcsolóiból a jel a vezérlőegység elosztóján keresztül eljut a váltókhoz. Az akkumulátor egysége külön helyezkedik el és kapcsolódik a rendszerhez.
A Di2 rendszer tulajdonsága, hogy az első váltó automatikusan trimmel, azaz hangolódik a hátsó váltó pozíciójához. Így a bosszantó surlódó hang az első átdobó terelőlapján már a múlté.

A Shimano jelent meg először a piacon ezzel az elektromos technológiával, amit Di2 néven védett le. Tehát, ha azt hallod, hogy Di2, azt egyből kösd a Shimano céghez. Őket követték más cégek is elektromos váltórendszerrel, mint például a Sram, Campagnolo, FSA – természetesen más elnevezéssel.

2. A Di2 rendszer felépítése

A rendszer négy fő részből áll. Váltókarok, akkumulátor, vezérlőegység (amely lehet rendszerinformációs kijelző is) és váltók. Ezeket az egységeket egy elosztón keresztül E-tube kábelek kötik össze.

Figyelem! Bármely komponens cseréje esetén feltétlen szükséges a rendszer diagnosztikai ellenőrzése, összehangolása és szükség esetén a szoftveres frissítése.

A rendszert lehet wireless rendszerrel is bővíteni, amely lehetővé teszi a vezeték nélküli készülékek kapcsolatát.

Jó ha tudod: a vezeték nélküli rendszer csak adott akkumulátorral vagy külső akkumulátoros típusoknál D-fly kompatibilis rögzítőtalppal használható. Ha ilyet szeretnél egy meglévő Di2 rendszeren csinálni, akkor nem elég csak a kiegészítő vezetéknélküli egységet megvenni, hanem ellenőrizni kell, hogy az akkumulátor is passzoljon hozzá.

A rendszert összekötő kábeltechnológia is fejlődik. Az első generációs több pontos csatlakozóval rendelkező kábeleket, korszerű koax rendszerű power kábel váltotta le. Az új kábelrendszer gyorsabb adatátvitelt és egyszerűbb szerelést eredményez.

2021-ben új e-tube kábeltípust vezettek be, ezért a legújabb kijelzők már csak átalakítóval csatlakoztathatók meglévő rendszeredhez.

bikepatika-gyorsasag-kenyelem


3. A Shimano Di2 rendszer frissítése

Mint minden számítástechnikai eszköznek, a Di2 rendszernek is szüksége van frissítésre.
Előfordul, hogy egyes egységek nem kommunikálnak egymással, ami a rendszer leállásához is vezethet. Ilyenkor a diagnosztika után derül ki, hogy mi a gond.

3.1. Felmerülő problémák

  1. Előfordulhatnak fizikai problémák, mint például kábelszakadás, lecsúszott csatlakozókábel, vagy helytelenül beállított váltó.
  2. Szoftveres problémák is adódhatnak, ami miatt kommunikációs zavar támadhat a rendszerben.

    Meglehet, hogy csak egyes egységeit kell frissíteni, de valamikor az egész rendszert kell upgradelni.

A rendszeres karbantartást és frissítést nem szabad elhanyagolni. Akkor lesz igazán megbízható a Di2 rendszer, ha megfelelő törődést kap. Persze lehet spórolni és kihagyni a szoftverfrissítéseket, de később csak nagyobb és költségesebb szervizeléssel lehet újra tökéletes állapotba hozni. Nem beszélve arról, ha bringázás közben adja meg magát a rendszer. Szóval nem biztos, hogy érdemes ezen spórolni.

4. Tapasztalataim a Shimano Di2 elektromos váltórendszerről

Legjobban úgy tudnám leírni, hogy érzésre olyan, mintha egy hagyományos kézi kapcsolású váltóval szerelt autóból átülnénk egy hightech automata váltós autóba. A különbség óriási.

Nincs erőlködés, kattogás. Minden váltás finoman és gyorsan megy végbe.
Nem kell erőlködni, elég csak könnyedén az ujjbeggyel nyomkodni a gombot. A legkirályabb, amikor a két váltó egymással szinkronizált, és elég csak a hátsót váltogatni, az első váltó pedig a megadott fokozatnál automatikusan föl-, illetve levált. További extra finomságok a váltókaron elhelyezett plusz programozható gombok, amivel a kijelzőben lehet lapozgatni.

Ha még nem próbáltad ki a Di2-t, akkor itt az ideje. Ha már van, akkor ne felejtsd el rendszeresen diagnosztikára vinni.

Az elektromos váltók szervizeléséről bővebben itt tudsz olvasni.
Ha kíváncsi vagy, hogy miért nem úszhatod meg a Shimano Di2 diagnosztikát, olvasd el ezt az írásomat.

Nézd meg ingyenes anyagainkat is!

ITT tudod letölteni 

Mentsd le a gépedre, hogy amikor szükséged van rá, kéznél legyen!

You have Successfully Subscribed!