Utolsó módosítás ideje: 2023.08.29.

Minden gyártó, aki számít a piacon, már megjelent elektromos váltórendszerrel, és egyre több kerékpárt szerelnek fel alapból e-váltóval. Komfortosabb és precízebb.

Szerintem ez a mai kor emberének nagyon bejön. De tisztában vagy-e vele, hogy milyen karbantartást igényel, és miért fontos az elektromos váltó szervizelése, szoftverfrissítése?

Erről olvashatsz bővebben:

1. Az e-váltó előnye

Az elektromos váltónak számos előnye van, amit mérlegelni szoktak a hagyományosról történő váltás esetén. Finom, precíz váltást biztosít, és igény szerint programozható.

1.1 Könnyű a rendszer telepítése

Könnyű a rendszert telepíteni, nem kell a bowdenekkel vesződni. Csak az elektromos vezetéket kell egyszer befűzni a helyére. Van olyan rendszer is, ahol még kábelek sincsenek, így még azzal sem kell bajlódni. Ezeknél a modelleknél vezeték nélküli kommunikációval oldják meg az egyes elemek kapcsolatát. A vezeték nélküli kapcsolat lehet wifi, bluetooth vagy saját fejlesztésű zárt kommunikációs rendszer.

1.2 Finom és precíz váltást biztosít

A programozás természetesen modell függő. A váltás erőbefektetés nélkül, finom gombnyomásra történik, így nincsenek erőltetett váltásból származó hibák.

Az elektromos váltó pontosabban teszi fel a láncot a következő lánckerékre. Nem erőlteti a váltást, hanem a megfelelő fázisban kezdi el a folyamatot, amikor a lánckeréken található felkapó rész is segít. Mivel itt a bowden nem nyúlik, és a hőmérséklet sem befolyásolja annak hosszváltozását, ezért precízebben teszi az elektromos váltó a dolgát.

Az elektromos váltókat adott fokozatszámhoz tervezik és programozzák, ezért egyes típusok nem felcserélhetők. Ráadásul minden gyártó a saját alkatrészeihez fejleszti a rendszert, így más lánckerék sorral nem is használhatók.

bikepatika-gyorsasag-kenyelem


2. Az elektromos váltó beállítása

2.1 Fizikai beállítás

Az elektromos váltókat első körben ugyanúgy be kell állítani fizikailag, mint a hagyományos bowdeneseket. A szoftveres beállítások csak ezután következnek.
Fontos a megfelelő pozíció beállítása és a végállások határolása. Például, ha a váltótartófül deformálódott, akkor a hátsó váltó pontatlan lesz. Az első átdobónál is fontos a megfelelő magasságot és szöget beállítani a tökéletes működéshez.

2.2 Szoftveres beállítás

Amikor mind a két váltó megfelelően pozícionált, csak utána következik a szoftveres beállítás.
A legtöbb esetben ezt automatikusan megteszi a rendszer, de finomállításra ilyenkor is szükség van, hogy az egyes fokozatok között is jól fusson a lánc.

Campagnolo elektromos váltó alkalmazás

A programban rengeteg extra lehetőség kínálkozik. Lehet a váltás gyorsaságát, a léptetés mennyiségét állítani, illetve az első- és hátsó váltó működését egymáshoz képest szinkronizálni.

A váltókarokat át lehet programozni, így lehetőség van a hagyományos funkciókat és oldalakat felcserélni. A váltókaron található extra gombokkal vezérelni lehet a kijelzőt, vagy esetenként további programozott funkciót lehet hozzárendelni.


3. Az e-váltó karbantartása szoftverfrissítéssel

Az elektromos váltókat ugyanúgy tisztán kell tartani, mint a hagyományost, a mozgó részeket pedig olajozni. A váltókarok tulajdonképpen apró mikro kapcsolók, amiket időnként ki kell takarítani. Esés után ellenőrizni kell a váltók pozícióját, ugyanis egyes típusok letiltanak. Ilyenkor szoftveresen újra kell indítani a rendszert.

A szoftverfrissítések lényege az, hogy a rendszer stabilan működjön.

A frissítés gondoskodik a biztos működésről, a zökkenőmentes váltásról és az egységek közötti gyorsabb kommunikációról.

  • A frissítésekkel megjelenhetnek új funkciók is.
  • Az elavult szoftverek okozhatnak hibás működést, amitől akár az egész rendszer is leállhat.
  • A legtöbb elektromos váltó már kommunikál a mobiltelefonra, vagy tabletre letöltött alkalmazásokkal. Ezekről lehetőség nyílik a rendszer minimális frissítésére. Ezek a frissítések és beállítások azonban nem feltétlen egyeznek meg a szerviz által elérhető frissítésekkel.

Nem árt, ha szakértő szemek és kezek nézik át a rendszert, mert bizonyos esetekben elég csak egyes részegységek frissítése. Vannak olyan funkciók, amelyeket a szoftver már tud, de annak működéséhez valamely egységét le kell cserélni, hogy használni lehessen.

4. Az elektromos váltó szervizelése költség szempontjából

Jobb tisztában lenni vele, hogy az elektromos váltó szervizelése; beállítása és frissítése költségesebb dolog, mint a hagyományos bowdenes váltóké. Viszont rengeteg kényelmi funkciót adnak, és sokkal precízebb váltást eredményeznek. Azok, akik áttértek az elektromos váltókra, úgy jellemzik, mintha egy automata váltós autóba ültek volna át.

Ezekkel a költségekkel lehet számolni:

  • A hagyományos váltó beállítása 1500-3500 Ft/db között mozog.
  • Az elektromos váltók frissítése, beállítása: 5-10.000 Ft/db.
  • Teljes elektromos váltó rendszerdiagnosztika és frissítés: 30.000 Ft.

A teljes diagnosztika akkor szükséges, ha nem, vagy hibásan működik a rendszer. A diagnosztika és az elektromos váltók hibájának feltárása hosszabb időt vesz igénybe, mint egy sima bowdenes váltónál.

Amennyiben eddig csak gondolkodtál, hogy elektromos váltórendszerre váltsál, én csak biztatni tudlak. Vágj bele nyugodtan, tetszeni fog!

A Shimano Di2 elektromos váltó működéséről itt olvashatsz, illetve, hogy miért nem úszhatod meg a diagnosztikát, további szereléssel kapcsolatos infókért, tesztekért, felszerelés tanácsokért keresd fel a blogomat.

Nézd meg ingyenes anyagainkat is!

ITT tudod letölteni 

Mentsd le a gépedre, hogy amikor szükséged van rá, kéznél legyen!

You have Successfully Subscribed!