Utolsó módosítás ideje: 2024.06.20.
Már egy ideje tervezed, hogy vásárolsz egy jó elektromos kerékpárt? Olvasd végig, hogy az alábbi tudás birtokában már felkészülten vehesd meg e-bike-odat.
E-bike vásárlás tanácsok összefoglalás:
- Először bemutatom, milyen e-bike kategóriák léteznek.
- Aztán a motor elhelyezkedéséről lesz szó.
- Írok az e-bike súlyáról illetve az áráról is.
- Majd szó lesz az akkumulátorról, a fékről és a váltóról.
- Megmutatom, mit figyelj a próbakörön.
- Az e-bike otthoni karbantartásáról és szervizigényéről is szó lesz.
Mindegyik fontos kritérium, ha e-bringa vásárlás előtt állsz.
Update: használt e-bike vásárlásával kapcsolatos infókkal egészítettem ki a cikket. Ezt a legalján fogod találni.
A hagyományos kerékpárok között a legtöbben kiigazodnak vásárláskor, az e-bike és pedelec rendszerű kerékpárok azonban más területen mozognak. A többségnek sajnos e terén hiányosságai vannak. Ezek pedig megnehezítik a megfelelő kerékpár kiválasztását. Hogy ne tartozz a többséghez, olvass tovább.
Mielőtt belekezdenénk a fentiekbe, jöjjön a 0. lépés:
Döntsd el, hogy milyen célra szeretnél e-bike-ot vásárolni
A munkába járáshoz más kerékpárra van szükség, mint kedvtelési célra vagy túrára. Miután ezt eldöntötted, természetesen a többi kategóriát ki is zárhatod, és csak az adott kategórián belül próbálj ki különböző kerékpárokat.
Most pedig következzenek az információs csomagok, amelyeket vásárlás előtt érdemes végiggondolni.
1. E-bike kategóriák
1.1 Városban: városi és trekking e-bike
A legtöbb kerékpárosnak a városi és a trekking modell az ideális, mert csomagtartóval, sárvédővel és lámpával felszereltek. Azaz megtalálható rajta minden extra, ami kellhet a mindennapokban vagy túrázáshoz. Ezekből létezik alacsonyabb átlépési magassággal rendelkező vázkialakítás is, amely hasonlít a hagyományos női kerékpárokhoz.
Ha szeretnél helytakarékos elektromos kerékpárt választani, akkor neked az összecsukható „Camping” típusú modell lesz az ideális.
1.2 Sportolásra: Cross/gravel, országúti vagy mountainbike
Ha kifejezetten sportosabb felhasználásra keresel e-bringát, akkor a cross illetve gravel, a hegyi és az e-országúti kategóriákból tudsz mazsolázni.
A mountainbike-ot akkor válaszd, ha elsősorban nehezebb terepen fogod használni. Ezek a gépek ugyanis hasonlóan működnek már mint a crossmotorok.
Országútit pedig, ha inkább aszfalton fogsz gurulni.
Ha sportos tekerés mellett maradsz és se nem mounti és se nem az országúti kerékpározás a cél, akkor az e-cross és a helyét átvevő e-gravel kerékpárok közül tudsz választani, amelyek mind könnyű terepen, mind szilárd útburkolaton megállják a helyüket.
E-bike tesztekről itt írtam, érdemes ezt is elolvasni a témához.
2. E-bike motor elhelyezkedés
Városi felhasználás esetén elhanyagolható kritérium, hogy a motort a vázba építették vagy hátul a kerékagyban található.
Sportos felhasználás esetén azonban jobb a középen elhelyezkedő motor. A hátsó kerékagyba épített meghajtás súlypontja ugyanis zavaróan befolyásolja a kerékpár viselkedését.
3. E-bike vásárlás tanácsok között sokan elsőként a súlyát említik, teljesen jogosan…
Az e-bringák sokkal nehezebbek, mint a hagyományos kerékpárok, hiszen akkumulátorral és elektromos motorral is rendelkeznek. Átlagosan 20-25 kg között mozognak.
Szerencsére megjelentek a könnyített modellek mint például ez a Scott Solace Gravel, amelyek felveszik súlyban a versenyt a hagyományos bringákkal. Ezek a szuperkönnyű bringák már csak 13-15 kg körül mozognak.
Ha gyakran kell alagsorból, pincéből felhoznod, vagy tetőcsomagtartóra feltenned a bringát, akkor szentelj nagyobb figyelmet a súlyra. Csomagtartón történő szállításkor vedd figyelembe az autó megengedett legnagyobb össztömegét és a kerékpárszállítód maximális terhelhetőségét.
Az e-bike-okat nem javasolt a tetőn szállítani.
Jó ha tudod, hogy már van kifejezetten e-bike szállításra kifejlesztett bringaszállító, bringatartó is. A kerékpárok szállításáról itt tudsz bővebben olvasni.
4. Az e-bike ára
A minőségnek megvan az ára!
A komolyabb modellek 1-1,5 millió Ft felett kezdődnek. Az igazat megvallva már 4-500.000 Ft körül is lehet egészen jókat találni. Ezeket jellemzően külföldi weboldalakon találod. Ne felejtsd el, hogy ehhez az árhoz hozzájön a kiszállítási díj is. A szezon vége felé azonban mindig vannak leárazások, illetve a megszűnő modelleket a kereskedők 10-20% kedvezménnyel kiárusítják a következő szezon elején.
Ne feledd, az e-bringa mindig befektetés az egészségedbe, hiszen gyakran fogod használni és ezért többet fogsz mozogni.
5. Akkumulátor
5.1. Olyan kerékpárt válassz, ahol az akkumulátor könnyen kiszedhető.
Ez több szempontból is fontos:
1) Ha télen nem használod a kerékpárt, akkor a kiszerelt aksit tudod melegebb helységben is tárolni.
2) A bringa szállításakor tanácsos az aksit kiszerelni. Ez egyébként gyártói ajánlás.
3) Előfordulhat, hogy olyan helyen tárolod a kerékpárt, ahol nincsen konnektor. Nyaraláskor a kiszerelt akkumulátort például be tudod vinni a lakásba feltölteni.
A kerékpárok akkumulátorát otthon egyszerűen lehet tölteni a hozzá tartozó töltővel. Az viszont fontos, hogy csak gyári töltőt használj!
5.2. Ne válassz túl nagy akkumulátort!
A nagyobb teljesítményű tápegység ugyanis több súlyt is jelent.
A legtöbb esetben sajnos ezt már nem lehet kiválasztani, mert a motorokhoz a gyártó konfigurálja az aksit. A nagyobb teljesítményű meghajtások nagyobb akkumulátort kívánnak, ezzel növelve a bringa súlyát is.
5.3. Hány km-t lehet elmenni egy töltött aksival?
Egy átlagos – 470Wh – energiaforrással felhasználástól, beállítástól, időjárástól és minden egyéb tényezőtől függően átlagosan 70 km-t lehet megtenni.
A legújabb – 750Wh és nagyobb teljesítményű – akkumulátorokkal már 100 km feletti hatótávot lehet elérni.
6. Fék
A pedelec bringáknál a felnifékek is hidraulikusak, ezért mind a felni-, mind a tárcsafék jó teljesítménnyel rendelkezik.
A tárcsafék előnye, hogy nedves időben is késedelem nélkül fékezi le a kereket. Amennyiben terepen és sáros körülmények között fogod használni az e-bringádat, akkor indokoltabb a tárcsafék. A fentiek mellett érdemes tudni azt is, hogy könnyebben megcsúszik a befékezett kerék gumija a vizes útburkolaton.
Városban a felni fék is tökéletes.
7. Váltó
7.1 Agyváltó
Az agyváltók a city és a trekking e-bringáknál működnek hatékonyan. Egyes magasabb kategóriás modelleknél már automatikusan elektronika működteti az agyváltót. Ilyen esetben egy előre kiválasztott program szerint csak kényelmesen tekerni kell a pedelec bringát.
7.2 Hagyományos váltó
A hagyományos láncos váltók viszont nagyobb rugalmasságot biztosítanak a megfelelő fokozat kiválasztásához.
A legtöbb felhasználó számára a kilenc fokozat elegendő, hiszen elektromos rásegítéssel tekered a bringát.
8. Próbakör az e-bike-kal
A tesztvezetésen először elektromos rásegítés nélkül próbáld ki az e-bike-ot, hiszen elsősorban kerékpárt vásárolsz. Ilyenkor tudsz figyelni a helyes méretre, kényelemre és irányíthatóságra. Miután mindent megfelelőnek találtál, jöhet az elektromos rásegítés. Ilyenkor már csak erre figyelj!
Próbálj ki különböző gyártók motorjával felszerelt kerékpárokat is. Kérdezz utána a szervizlehetőségnek és az alkatrész-ellátottságnak is. Sajnos nem minden márkához van megfelelő szerviz lefedettség, vagy egyáltalán nincs is. Illetve problémás lehet a garancia és az alkatrészellátás.
Olyan kerékpárt vásárolj, amelyet a legtermészetesebben tudsz hajtani.
9. Az e-bike vásárlási tippekhez nem feltétlenül kapcsolódik, de ejtsünk szót az otthoni karbantartásról is
A hagyományos kerékpárokhoz hasonlóan itt is a tisztítással kezdjük. Ha saras, koszos a bringa, mosd le róla. Mindig tiszta állapotban tartsd. Az akkumulátort érdemes rendszeresen tölteni. Amikor mosod, vagy szállítod a bringát, vedd le az akksit. Télen ne tartsd a kerékpárt hidegben, mert 10 fok alatt jelentősen romlik az akkumulátor élettartama. Amikor szállítod a bringát, vedd ki az akksit, ha kivehető.
Rendszeresen ellenőrizd a gumi nyomását is, mert ez befolyásolja az e-bike teljesítményét és hatótávolságát.
10. Az e-bike szervizigénye
Új kerékpárnál az első szervizt 350 km-nél kell megejteni, minden további szervizt 1500 km után. Érdemes figyelni a rendszeres javításra, karbantartásra. Amikor hibakódot jelez a bringa, érdemes egyből szervizbe vinned az e-bike-ot. Ezzel megelőzöd a további kellemetlenségeket. A legtöbb elektromos rendszerhez gyakran adnak ki szoftverfrissítéseket. Ezeket érdemes a szervizelés során feltöltetni.
Tipp: az e-bike-ot házilag nem érdemes tunningolni, és fórumokat böngészni, ha gondod van. A szakszervizben mindenre tudni fogják a választ. Ha otthon belenyúlsz, és elrontod, utólag sokba fog kerülni a javítás.
E-bike vásárlás tanácsok +1 – Mire figyelj oda használt e-bike, pedelec vásárlásánál
Ki ne szeretne egy több százezer forintos bringát megvenni annak töredékéért? Vásárlás esetén jobban oda kell figyelni, mint a hagyományos kerékpároknál.
Próbáld ki!
Ha használt bringát veszel, akkor is fontos, hogy jól körül tudd írni, mit szeretnél. Vásárlás előtt legyen már tapasztalatod, ezért próbálj ki minél több e-bike-ot. A kiszemelt kerékpárt is próbáld ki vásárlás előtt. Előfordulhat olyan hiba is, ami csak 10-15 km megtétele után jelentkezik a rendszer bemelegedése után.
Hibalehetőségek használt e-bike és pedelec vásárlásakor
Legtöbbször az akkumulátorok adják meg magukat, aminek a pótlása igen költséges. Ezek nem egyszerű tölthető elemek, hanem információkat is tartalmazó egységek. Kommunikálnak a vezérlőegységgel, ezért csak gyári akkumulátorral pótolhatók.
Ha használt pedelec rendszerű e-bike-ot szeretnél vásárolni, mindenképpen megbízható szervizhálózattal rendelkező márkát válassz. Továbbá olyan motorral szereltet, amely szintén jó szerviz lefedettséggel és alkatrészellátással rendelkezik. A jó szervizhálózatra azért van szükség, hogy később javítható legyen az elektromos kerékpárod.
A két legnagyobb és legjobb alkatrészellátással rendelkező megbízható márka a Bosch és a Shimano Steps. Ez a két rendszer már garancia is lehet, amennyiben a kerékpár többi alkatrésze is megfelelő állapotban van vásárláskor.
Az elektromos kerékpároknál különösen fontos, hogy minden papírja meglegyen, hiszen később ezzel tudod felkeresni a szervizt. Ezzel tudod a felmerülő garanciális problémákat is intézni. Ellenőrizd le, hogy minden töltőkábele és kulcsa megvan és működik is.
A legújabb modelleket már pin kóddal le lehet zárni, illetve gyári nyomkövető kiegészítőkkel és alkalmazásokkal lehet felruházni. Ha ezeket nem oldják fel, akkor nem fogod tudni használni. A gyár csak a vásárlást igazoló számla bemutatása után foglalkozik a kerékpárral. Mindezt hivatalos szervizpartneren keresztül.
Jó tanács
Használt pedelek, e-bike vásárlásakor kérj egy állapotfelmérést szakszervizben, ugyanúgy ahogy egy autóvásárláskor tesszük. Ez a plusz költség kellemetlen meglepetésektől véd meg.
Egy kis összefoglaló, hogy mit ne felejts el használt e-bike vásárlás előtt:
- Kérj egy friss szerviz jelentést a kerékpárhoz! Ez a jelentés a kerékpár computerének lekérdezését jelenti, és minden hasznos információt tartalmaz a kerékpárról. A legfontosabb, hogy a hibakódok is szerepelnek rajta, ha vannak. Így fel tudod mérni, hogy mennyit kell később a bringára költeni.
- Minden töltőkábel és kulcs legyen meg a kerékpárhoz.
- Mindenképpen próbáld ki a kerékpárt, és ellenőrizd le a kijelzőn megjelenő adatokat.
- Legyen szervizkönyve és a vásárlást igazoló dokumentumok. Ezek az esetleges garanciához szükségesek.
Bízom benne, hogy hasznodra válnak a fenti e-bike vásárlás tanácsok. Ha van kérdésed, hozzászólásban tudod jelezni.
Ha szervizéhes az e-bike-od, itt tudod megnézni az e-bike szervizcsomagokat. Kiválasztás után egyből tudsz időpontot foglalni. E-bike-odat az otthonodban szerelem meg szervizautómban.
Ha kerékpárgumit vásárolnál, itt találsz hozzá útmutatót.
Ha nem e-bike-ot, hanem hagyományos bringát szeretnél venni, olvasd el ezt a rövid írásom, pár tippet itt is találsz.
Kedves Bikepatikus!
Használt eBike vásárlását fontolgatom, néztem is jópár hirdetést. Az lenne a kérdésem, hogy mennyire „számít” a megtett km? Láttam 1-2000 km-t megtett leharcoltabb eBike-okat és patika állapotú 17 ezer km-t megtettet. Számít a megtett km?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdv, Judit
Kedves Judit,
igen, számít a megtett km, de a bringa állapota is. Nem mindegy ugyanis, hogy mennyire volt karbantartva. A megtett kilométer tükrözi az aksi állapotát is. Az akkumulátor állapota nagyon lényeges! Fontos, hogy használt e-bringa esetén legyen diagnosztikai lap a kerékpárról. A legtöbb rendszernél már van ilyen. (Bosch, Shimano…)
Érdemes igénybe venni egy vétel előtti átvizsgálást, nálam is szoktak ilyet kérni.
Kedves Bikepatikus!
Előre bocsájtom, hogy még csak nem is ültem elektromos biciklin, ezért is örültem, hogy külön kitért a motor elhelyezésére. Mint gépésznek az a véleményem, hogy nem a súlypont a döntő, hanem az, hogy a középmotoros elrendezés biztosítja azt, hogy a motor nyomatéka is változik a sebességfokozat függvényében. (Akár növelheti is) Az agymotorosnál viszont nem, illetve csak az elektronika tudja szabályozni. Arra is kíváncsi volnék, hogy mi a külömbség a kétezer Eurós és egy ugyan olyan műszaki adatokkal rendelkező olcsóbb modell között, mivel azt írta, hogy ebben az árkategóriában kezdődik amit érdemes megvenni? Egyébként vérosi közlekedésre keresek e biciklit, sebesség, hatótáv nem érdekes, de hegyre felfelé kell menni vele a nyomaték viszont nagyon. Főleg összecsukható jönne számításba.
,
Kedves István,
valóban a középmotoros elektromos kerékpároknál van nyomatékszenzor, ami biztosítja, hogy menet közben a kerekeknél megfelelő arányban jelentkezzen a forgatónyomaték. A kerékagyba szerelt motoroknál csak pedálszenzor van a középcsapágynál, amely a pedálfordulatot érzékeli. A motor elhelyezkedése a súlypontot befolyásolja, amely a kerékpár mozgását, használhatóságát, élményfaktorát befolyásolja.
A 2000 eurós kerékpár tényleg csak a belépő kategória. Az olcsóbb modellek gyengébb minőségűek, nem biztos, hogy leadják a feltüntetett teljesítményt. Esetenként hamarabb mennek tönkre. Egy FIAT, hiába rendelkezik hasonló paraméterekkel mint egy Mercedes, nem fogja ugyan azt adni. Olcsóbb és ugyan oda visz, csak nem kell elvárni, hogy Merci legyen és akkor nincs probléma.
A nagyobb nyomaték nagyobb motorból jön, amik nehezebbek is.
Most az új generációs bringák könnyűek, de kisebb nyomatékkal rendelkeznek. Ezek is szépen teljesítenek az emelkedőkön.
Mindenképpen érdemes tesztelni vásárlás előtt!
Összecsukható verziót csak távol keleti márkáknál láttam. Ezek rendszerint agymotorosak. A középmotoros bringákat nem lehet összecsukni. Legalábbis még nem találkoztam ilyen megoldással.
Remélem tudtam segíteni!
A 70 km hatotav nagyon egyedi, altalaban nagyon sokmindentől függ es az akksi teljesitmenytől, motor nyomatek, külsö hömerseklet,emelkedő, ellenszel, gyakori megallas vagy egyfolytaban hosszabb tav,rasegitö fokozat beallitasa, szoval igy kimondani, hogy 70 km az nem igaz.
Kedves Georg,
köszönöm az észrevételt, a helyes megfogalmazás: felhasználástól, beállítástól, időjárástól és minden egyéb tényezőtől függően átlagosan 70 km-t lehet megtenni.
Üdv,
Bikepatikus