Utolsó módosítás ideje: 2023.08.29.
Bringázás fáradtság nélkül, és lehetőleg jó gyorsan…
Mindent akarunk és egyszerre. Kérdés, hogy megéri-e tuningolni a bringát.
E-bike tuning? Nem vagy egyedül, ha nem tudod, mit is jelent pontosan. Ebben a bejegyzésben szó lesz arról, pontosan mit várhatunk el a pedelec rendszerű bringáktól fajták szerint, illetve hogy miért és hogyan tuningolnak. A legvégén, ami a cikk célja is, hogy felhívom a figyelmedet a buherálás veszélyeire.
Az e-bike tökéletesen alkalmas arra, hogy kisebb fáradsággal tegyél meg nagyobb távokat. Ha gyorsabban is szeretnél haladni elektromos bringáddal mint az EU-ban szabályozott 25 km/h, akkor inkább S-pedelec bringát vegyél. Ehhez persze már vezetői engedély és biztosítás is szükséges. Ezek a gyorsabb pedelec kerékpárok 45-75 km/h sebességgel tudnak menni. Ez a legjobb és legegyszerűbb megoldás. Ám itt jön a képbe alternatívaként a tuningolás.
A pedelec rendszerű bringák 25 km/h sebességig rásegítenek a hajtásra különböző előre beprogramozott mértékben. Ez hosszú távon teljesen tökéletes. Ha az átlagsebességet és a megtehető távolságot nézzük, akkor azért elég jó eredményt ad, mind hatótávolság, mind megtett időben. Anélkül persze, hogy megizzadnál és elfáradnál. Az élményfaktorról nem is beszélve.
Ezekről olvashatsz:
- Ki és miért tuningol?
- Az e-bike evolúciója és célja
- Mit várhatunk el egy pedelec bringától?
- Az e-bike tuning fajtái
1. Ki és miért tuningol?
Alapvetően azoknál merül fel ez a kérdés, akik sosem bringáztak. Nem tudják, milyen rásegítés nélkül megmászni egy emelkedőt, illetve mennyi energiába kerül megtenni 80-100 km-t vagy nagyobb távolságot. Akik rendelkeznek némi kerékpáros múlttal, tisztában vannak vele, hogy egy-egy emelkedőn milyen gyorsan tudnak feljutni és mennyire fáradnak el.
Tapasztalatból mondom, hogy egy adott 150-200 méteres 20-35 fokos emelkedőn a budai hegyekben 4-5 km/h-val jutok fel önerőből. Ugyanezt pedelec bringával hasonló, de inkább kevesebb energia befektetés mellett megcsinálom 10-12 km/h sebességgel. Utána nem igazán lihegek a domb tetején. A különbség jelentős! Eszembe sem jut, hogy megtegyem ezt az utat 30-40 km/h-s sebességgel vagy annál többel. Akkor már motoroznék…
Természetesen vannak, akik szeretik a sebességmámort és a lehető legtöbbet szeretnék kihozni az e-bike kétkerekűjükből. Nekik marad a tuningolás vagy egy erősebb modell vásárlása, amit valószínű még jobban meg szeretnének hekkelni…
2. Az e-bike evolúciója és célja
Az e-bike-ot eredetileg napi közlekedéshez és túrázáshoz fejlesztették ki. Azért, hogy a napi ingázást és a hosszabb túrákat izzadság és fáradság nélkül lehessen megtenni. A szabadidős sportoláshoz tervezett pedelec bringák csak később jelentek meg.
A pedelec rendszerű e-bikeoknál nem az a cél, hogy teljesen elektromos rásegítéssel, illetve irreális sebességgel lehessen haladni. A cél az, hogy támogassa a hajtást és javítsa az élményfaktort a nehezebb pillanatokban.
3. Mit várhatunk el egy pedelec bringától?
Outiknál rásegítéssel egy alap sebességet lehet tartani. Ez megnyugtató érzés, mert ezzel a tartalékkal biztonsággal hazaérsz, ha időközben elfáradtál. Amennyiben persze nem folyamatosan a rásegítést használod 200 km-en keresztül.
Mountik esetén az elektromos rásegítéssel olyan terepakadályokat tudsz leküzdeni, amiket egyébként nem biztos, hogy át tudnál tekerni. Olyan emelkedőkön tudsz feljutni feleakkora erőfeszítéssel, amelyeknél egyébként lehet, hogy már leszálltál volna.
Trekking kerékpároknál a cél, hogy a túrázás nagyobb örömet szerezzen és napi szinten nagyobb távokat tudj megtenni csomagokkal együtt.
Városi felhasználás esetén a pedelec bringával izzadság nélkül juthatsz el munkahelyedre és jobban kiszámítható a közlekedéssel eltöltött idő.
Összegezve normál felhasználás mellett elegendő támogatást adnak a különböző típusú gyári beállítású pedelec rendszerű bringák.
4. Az e-bike tuning fajtái
Elsősorban mindenki a magasabb sebességre koncentrál. Ezt vagy szoftveresen, vagy mechanikusan lehet megoldani. Azonban mindegyik változtatás kérdéses a megbízhatóság szempontjából.
Jó, ha tudod: Bármiféle tuning, hekkelés esetén az e-bike elveszt minden garanciát, jótállást!
4.1. A mechanikai tuningolás
Vannak olyan gyártók, akik kínálnak tuning kittet motorjaikhoz. Ezek főleg mechanikus megoldások.
Elsősorban a motor áttételi arányát változtatják meg. A motor belső szerkezetében a kihajtás oldalon más fogszámú kereket építenek be, amely sebességnövekedést eredményez. Ezzel változik a motor kimeneti forgatónyomatéka is. Azaz csökken, de a sebesség nőni fog. Ezzel a megoldással tudják levédeni a motorokat a túlterhelés ellen.
Másik mechanikai tuning a hajtómű lánckerék fogszámának növelése. Ebben az esetben is az áttétel fog módosul. Mivel az e-bike-ok speciális hajtóművel rendelkeznek, ezért a legyártott lánckerekek csak adott fogszámmal vásárolhatók, így előre le van korlátozva ez a lehetőség is.
Természetesen ezt a változtatást módosítani kell a programban, mert a sebességszenzor a beállított értéken lekapcsol. Azaz, ez a lehetőség is szoftveres beavatkozást igényel, amit nem minden esetben lehet megtenni.
4.2. A szoftveres e-bike tuning és annak veszélyei
3 szoftveres tuning módszert szoktak alkalmazni:
- a kerékméret átállítása
- chip a motorcsatlakozás elé
- e-bike szoftverének átírása
- A legegyszerűbb átverése a rendszernek a kerékméret átállítása, azaz a sebességszenzor becsapása. Talán ez a legkíméletesebb szoftveres beavatkozás. Ezt nem mindegyik rendszernél lehet megtenni, mert a gyártók legtöbb esetben előre megadták a motorhoz tartozó kerékméretet. Ezt nem lehet utólag módosítani, csak programozással. Így védik a rendszert.
A kerékméret megváltoztatásával alacsonyabb sebességet érzékel a rendszer és tovább segíti a meghajtást. Ezzel max 15-20% növekedést lehet elérni végsebesség terén. Természetesen ebben az esetben a kijelzőn nem a valós értékek jelennek meg. - Komolyabb beavatkozás a motorcsatlakozás elé bekötött chip. Ebben az esetben egy előre beprogramozott jelátalakítóról van szó, amely megváltoztatja a motorba be- és kijutó jeleket. A kijelzőn már valós adatok jelennek meg, és a motor is magasabb sebességhatárig segíti a hajtást. Ennél a megoldásnál a chip eltávolítása után általában visszaáll a rendszer. Ha mégsem, akkor az eredeti motorkonfigurációt egy szoftverfrissítéssel helyre lehet hozni a tuning kit nélkül, ha maradandó hibát nem okozott a rendszer.
Ha viszont okozott a motor túlterhelése miatt, akkor a motor sajnos kuka. - A végleges és a legnagyobb hibát okozó beavatkozás az e-bike szoftverének átírása. A külső gyártók által írt programok megváltoztatják vagy teljesen felülírják a gyári szoftvert, amelyet sokszor a motorgyártó cégek sem tudnak újraprogramozni. Így ezzel a megoldással teljesen ki lehet végezni egy pedelec bringát.
Érdemes tisztában lenni vele, hogy ez a legutóbbi lehetőség nem csak a motort, hanem a teljes rendszert akkumulátorral, kezelőszervekkel, kijelzővel együtt haza tudja vágni. Azaz nem biztos, hogy elég a motort kicserélni, hanem bizony az akkumulátort is cserélni kell.
A fentiekből is látható, hogy érdemes elgondolkodni, milyen kockázattal jár a nagyobb sebesség elérése, amikor már van lehetőség gyárilag gyorsabb s-pedelec bringák vásárlására.
Minden gyártó levédte a rendszerét az illetéktelen beavatkozásoktól, ezért a legtöbb beavatkozással meghibásodást lehet okozni. Amennyiben a rendszerek érzékelik a hekkelést, letiltják a működést. Sok esetben örökre, amit a gyárban sem tudnak feloldani. A kerékpárgyártók nem köntörfalaznak: “A kerékpár és a motor jótállása, garanciája a manipulálás miatt megszűnik!”
Remélem hasznos volt a cikk és nem kezdesz bele a bringád buherálásába. Nem éri meg az e-bike tuning, mert utána csak a gondod lesz vele.
Témába vágó cikkek:
E-bik-ot vennél? Itt adok néhány tanácsot.
E-bike teszt többféle típuson, Scott e-bike teszt
Bosch e-bike hatótáv kalkulátor
KERÉKPÁR Piaggio e-bike – mas mech active+ 400wh 55cm normál férfi, 2019 Erre a tipusra érdekel tuning. Köszönettel B.Gyula.
Utánanéztem, sajnos erre a kerékpárra nem kapható tunning.
Szia! Van egy régebbi kiadás elettra néven futó (neten semmi infó róla)pedelec bringám.Én is, mint itt többen, a tuning megoldáson gondolkozok. A sebességet kicsit ha tudnám növelni,, persze, nem gyorsabb tekeréssel, hanem motor által.. 🙂 Van valami ismereted erröl a kétkerekú muzeális darabról?
Kedves István,
sajnos nem hiszem, hogy ezt a típust lehet tuningolni. Nincs erről a bringáról ismeretem.
Amennyiben sebességet szeretnél növelni, javaslom s-pedelec kerékpár, vagy e-motorkerékpár vásárlását.
Valószínű e két utóbbi megoldás sokkal drágább, de a legbiztosabb.
Érdemes tudni, hogy tuningolás esetén a kerékpár minden garanciát elveszít és nagyobb a meghibásodás lehetősége is.
További jó tekerést!
Szia
van egy fiido d3 elektromos biciklim és a sebességet szeretném növelni, hogy lehetséges?
érdemes lenne?
előre is köszönöm szépen a választ
Szia,
nem tudom, hogy lehet-e sebességet növelni a bringádon, azon kívül, hogy gyorsabban tekersz.:-) Szerintem nem érdemes ebbe belebonyolódni.
Szia!
A tornádo biciklibe be lehet-e szerelni PAS-szenzort, a pedáltengelyre?
Szia,
amennyiben van szabad csatlakozási port, akkor lehetséges. Különböző csatlakozások léteznek. Amivel találkoztam, azon volt ilyen szenzor, csak nem működött, mert elállítódott.
Szia, Fischer, hátsó motoros bringát szeretnék tuningolni. Lehetséges?
Kedves Zsolt,
a kerékagyba szerelt motorokat jellemzően nem lehet tuningolni. Ez alól kivétel az eredeti kínai névtelen bringák, amelyek gyárilag sincsenek lekorlátozva. Ezek viszont csak addig mennek, amíg el nem kopnak.
Jó tekerést!
Hello, szereztem bafang programozo kabelt, feltettem a drivert, progit. De folyamatosan hibas adatokat olvas be a flash-bol. Igazabol fel is adtam, igy jon a kerdes, hogy tudtok-e javasolni valakit aki elvegezne az atprogramozast?
Üdv.Nekem van egy zeteh zt 09 motorom és érdeklődnék hogy lehete sebességet nővelni
Kedves Attila,
Pedelec rendszerű kerékpárokkal foglalkozom, elektromos motorokkal nem, így sajnos ebben nem tudok segíteni.
Üdv,
Bikepatikus
Szia!
Több kérdésem is volna,ha megengeded…Talán nem is tuning ügyben ,de talán jó helyen járok.
15 éve bringázom napi szinten Ujjest Csepel távolság,nem komoly tudom de megöregedtem(51 éves) és ezért gondolkozom egy Pedelec vásárlásán,és javarészt télen teszem ezt.
Kérdésem hogy,elektromos bringák ugyan vízállóak de a téli viszonyok mennyire gyötrik meg a technikát és az akku gyorsabban megy e tönkre..
Még egy kérdés ,ha nyáron mennék sima terepen egy MTB Pedelec bringával mennyit tudok megtenni különösebb emelkedők és vadulás nélkül
Mondjuk egy 800 000 ezr FT, 60NM 500KW os teljesítmény alapján,Bafang Motor
Talán nem kérdeztem nagy butaságokat próbálok tapogatózni.
Válaszod elöre is köszönöm
Tisztelettel Vukovics István
Kedves István,
télen a kerékpár tárolására figyelni kell. 10 fok alatti hőmérséklet az akkumulátornak már nem kedvező, ezért inkább vedd
ki a bringából és vidd melegebb helységbe. A téli használat inkább a mechanikai
részeket viseli meg. (hó, latyak, só, sár…)
A kerékpárral megtehető távolság sok mindentől függ, de oldalamon a hatótáv
kalkulátorral lehet szimulálni.
https://bikepatika.hu/bosch-e-bike-hatotav-kalkulator/
Bár ez a Bosch-hoz készült, de jól szemlélteti a lehetőségeket.
Remélem mindenre választ kaptál.
Üdv,
Bikepatikus
Szia, olyan tuning létezik pedelecre amitől a motor bekapcsolásától véve automatikusan hajt és tartani is tudja a 25km/h-t?
Szia!
Nem tudom, hogy lenne ilyen megoldás. Olyan e-bike van, ami nem csak pedelec, hanem egy gázkar vagy gomb segítségével is működésbe hozható.
Valószínű, hogy akkor egy e-motort kellene venned vagy sima, nem pedelec rendszerű e-bringát vagy rollert.
Remélem tudtam segíteni.
Üdv,
Bikepatikus
Szia. Nekem van egy Fischer Em 1608 e bike. Szeretnénk növelni a tejesetményét. Hogyan tudom megoldási?
Vagy hova kell elvinném?
Kedves Attila,
ha teljesítményt szeretnél növelni, akkor erősebben kell tekerned, vagy venned kell egy s-pedelec bringát esetleg egy e-motort. 🙂
Félretéve a viccet, erről a kerékpárról alapvetően jó véleményeket írnak a német oldalakon. Kérdés, hogy sebességet vagy nyomatékot szeretnél növelni? Sebesség esetén azt kell figyelembe venni, hogy 30-80 km-t normál kerékpárral izzadság nélkül nem tudsz megtenni 20-25 km/h átlagsebességgel, míg egy e-bringával igen. Itt kompromisszumot kell kötnöd, vagy megelégszel a 25 km/h rásegítéssel, vagy vásárolsz egy erősebbet. Amennyiben a nyomatékkal nem vagy elégedett, azon még kevésbé lehet változtatni, mert azt a motor karakterisztikája határozza meg.
A kérdésedre válaszolva, sajnos ebben a kérdésben nem tudok segíteni. Európában ilyen korlátozások vannak. Sajnos a tuningolással mindenféle garanciát elveszít a jármű, és a tapasztalat pedig azt mutatja, hogy tuningolás után gyakrabban előjönnek meghibásodások, amelyekért senki nem vállal felelősséget.
Remélem tudtam segíteni.
Üdv,
Bikepatikus
Üdv.Nekem van egy campingem vázba beépittet aksival.Sajno ez is letilt 25 nél.Legetne esetleg valami megoldas a limit feloldására?
Szia!
Sajnos Campingben még nem találkoztam ilyennel, de ha küldesz képet megnézem. Nekem a Csepel Camping a camping. Kevés esélyt látok a limit kiiktatására. Sokat segítene a dolgon, ha tudnám milyen motorral van szerelve, milyen rendszer hajtja a bringát.
Lehet, hogy érdemesebb elengedni a tuningolást és megbarátkozni azzal a gondolattal, hogy ez a kerékpár ennyit tud. A tuningolás néha többe kerül, mint ahogy gondolnánk, mert sajnos további gondokat okozhat a rendszerben, akár annak meghibásodását is. Ennek a javítása már igen költséges.