Előfordul, hogy kattog, recseg a lánc váltáskor? Nem tudsz felmenni az emelkedőn, vagy rendszeres az izomláz? Lehet, hogy a váltással akadt gondod.
A kerékpárváltás összetett feladat, és több helyen is el lehet csúszni. Most bemutatom a váltás gyakori hibáit és leírom, hogy mikor hová érdemes váltanod. Azért a hibákat írom le, mert így biztos megtalálod, hogy nálad hol kell javítani, hogy megtanuld helyesen a kerékpárváltást.
A helyes kerékpárváltás megtanulása gyerekeknél gyorsabban, felnőtteknél sajnos nehezebben megy. Nem csak mint bringaszerelő, hanem mint edző is figyelem, és látom el őket a megfelelő tanáccsal.
Olvasd el a cikket egyszer, majd menj el bringázni, és figyeld meg, hogyan váltasz. Aztán olvasd el újra, hogy jobban rögzüljön.
4 alapvető hiba szokott felmerülni:
- Túlzott nagy áttétel
- Váltás rossz időzítése
- Emelkedő előtti visszaváltás
- Keresztbeváltás
1. Az első leggyakoribb hiba a túlzott nagy áttétel
Ez azt jelenti, hogy elől a nagy lánctányéron van a lánc, hátul pedig a legkisebbiken. Sokan úgy tekernek, mintha kötelező lenne, és teljesen izomból nyomják.
Mit eredményez, ha így tekersz?
Sokkal több izommunka kell ahhoz, hogy a nagytányéron tekerj. S mivel nem tud ellazulni az izomzatod, jobban besavasodik. Ez okozza az izomlázat. Ha sokszor van izomlázad bringázás után, valószínűleg túlzott nagy áttételen tekersz.
Mi a megoldás?
Sok esetben elég a kisebbik, például 36 fogú lánctányér használata. Ebben az esetben ugyan jobban pörög a lábad, de nem is lesz izomlázad, hiszen jobb lesz a keringésed.
Felmerülhet, hogy mégis mikor tudod használni a nagyobbik lánctányért?
- Ha lejtősebb úton mész lefelé,
- ha 30-40 km/h feletti sebességet akarsz kitekerni és tartani,
- ha hosszabb szakaszon szeretnél egyenletesebb, de lassabb fordulatszámmal tekerni, amihez megvan a lendületed, tempód és az erőd is.
2. Második hiba a váltás rossz időzítése
Tünete
A váltó és a lánc ilyenkor szokott recsegni, kattogni, csapódni. Ha terhelés alatt váltasz, akkor rendesen kinyírod a hajtásodat. Ilyenkor ugyanis jobban nyúlik a lánc, és jobban kopik a fogaskerék is. Sok esetben nem is sikerül váltani.
A váltás helyes időzítése
A váltást akkor kell megkezdeni, amikor a hajtókar az alsó és felső holtpont előtt van. Azaz a vízszintes helyzetét elhagyta. Ilyenkor a legkisebb a láncra jutó terhelés és sokkal könnyebben megy át egyik lánckerékről a másikra. Fontos, hogy a váltás könnyed legyen.
Ha elfelejtettél időben váltani…
akkor érdemes kicsit felpörgetned a hajtás fordulatszámát. Amikor érzed, hogy könnyebben tudod tekerni a bringát, akkor kicsit visszaveszed a tekerés fordulatszámát, és megkezded a váltást. A lényeg, hogy tehermentesítsd a láncot, hogy könnyebben tudjon dolgozni.
Tipp: az erőlködésnek, mindig nyögés a vége, azaz ne erőből próbálj váltani!

3. Emelkedő előtti visszaváltás problémája
Gyakori hiba a késői visszaváltás könnyebb fokozatba, nézzük mik a tünetei és a megoldás.
Tünete
Ha nagy lendülettel vágsz neki az emelkedőnek, de későn kezdesz visszaváltani, elfogy az erőd és az eddig megszerzett lendületed eltűnik. Recseg a váltó és erőből történik meg a váltás.
Megoldás
Emelkedő előtt időben kezdd meg a visszaváltást, még mielőtt erőlködni kezdenél. Ekkor kicsit pörgősebben fog a lábad dolgozni, ez így rendben is van. Ha jó ütemben kezded meg a visszaváltást, akkor egyenletesebb pedálfordulat mellett tudod megtartani a kezdeti lendületedet és sebességedet. A lényeg a lendület megtartása.
Tipp: Mindig mérd fel az emelkedőt, annak hosszát és lejtésszögét, valamint képességeidet. Gondolkodj előre!
Felértem a domb tetejére, de most meg nem megy a bringa…
Hát igen! Amikor felértél az emelkedő tetejére, akkor rögtön meg kell kezdeni a leváltást egy nehezebb fokozatra. Ekkor megindul újra a bringád és növelni tudod a sebességedet.
4. Keresztbe váltás
Tünete
A lánc feszes, a hátsó váltókanál teljesen kinyúlik, és akadozhat a hajtás is. Leegyszerűsítve nem tudod tekerni a pedált. Sok esetben a szélső fokozatba nem is tudod felváltani, mert már a lánc nem engedi.
Megoldás
Az áttétel megválasztásánál ügyelj arra, hogy a lánc ne fusson keresztbe. Ennek három variánsa a következő, amivel találkozhatsz:
1.Ha elől nagy tányéron van a lánc, akkor hátul ne a nagy lánckeréken legyen.
2. Ha elől 3 lánctányér van, szintén keresztbe fog futni a lánc, ha elöl is és hátul is a kis tányéron van. Ebben az esetben a jó megoldás az, ha elöl a középső lánctányért használod, mert ekkor hátul minden fokozatot tudsz használni.
3. Kompakt hajtás esetén (=2 első lánctányér) ha elől és hátul is a kisebb lánctányéron fut a lánc, azt jobban elviseli a rendszer, mintha mindkettő a nagykeréken lenne.
A helyes áttétel megválasztása
Első váltó használata
Leggyakrabban a középső, a 2 tányéros kompakt hajtómű esetén az alsó, kisebb lánctányért érdemes használni. Felváltani elől a nagyobbik lánctányérra akkor érdemes, ha kellően nagy a tempó és a pedálfordulatszám ahhoz, hogy tartani, vagy növelni tudd a sebességet. Ellenkező esetben romlik a hajtás hatásfoka, lassulni fogsz, vagy idő előtt elfáradsz.
Hátsó váltó használata
Elinduláskor
Mindig könnyű fokozatban indulj! Ellenkező esetben erőlködni fogsz, és kinyírod a hajtást. Megállás előtt válts könnyebb fokozatba, hogy aztán gyorsabban és könnyedén tudj elindulni.
Emelkedőn
Emelkedőn hátul válassz könnyebb fokozatot, azaz a nagyobb lánckerekeket. Figyelj arra, hogy fokozatosan, kerékről kerékre válts. Így lendületben tudsz maradni.
Tipp: ha lehet, tartalékolj, és a legkönnyebb fokozatot ne használd. Ezt tartsd meg arra az esetre, ha elfogy az erőd, vagy meredekebb lesz az út.
Sík, hullámos terepen és nagyobb sebességhez
Ha tartani akarod a tempót, a legkisebb lánckereket használd. Ha még gyorsabban akarsz menni, tedd fel elől a láncot a nagytányérra. Előtte válts egyet hátul vissza, így könnyebb lesz a hajtás.
A gördülékeny, könnyed váltásokhoz használd a fenti tippeket!
Remélem, hogy tudtam segíteni a helyes kerékpár váltás elsajátításában. Ha elolvastad a cikket, próbáld ki élesben is, majd újra olvasd el, hogy jobban rögzüljön a váltás. Írd meg nyugodtan hozzászólásban a tapasztalataidat.
Blogomban további hasznos cikkeket találsz bringázással és bringaszereléssel kapcsolatosan.
A Shimano Di2 elektromos váltó működéséről itt olvashatsz.