Előfordul, hogy kattog, recseg a lánc váltáskor? Nem tudsz felmenni az emelkedőn, vagy rendszeres az izomláz? Lehet, hogy a váltással akadt gondod.
A kerékpárváltás helyesen elég összetett feladat, és több helyen is el lehet csúszni. Most bemutatom a váltás gyakori hibáit és leírom, hogy mikor hová érdemes váltanod. Azért a hibákat írom le, mert így biztos megtalálod, hogy nálad hol kell javítani, hogy megtanuld helyesen a kerékpárváltást.
A helyes kerékpárváltás megtanulása gyerekeknél gyorsabban, felnőtteknél sajnos nehezebben megy. Nem csak mint bringaszerelő, hanem mint edző is figyelem, és látom el őket a megfelelő tanáccsal.
Olvasd el a cikket egyszer, majd menj el bringázni, és figyeld meg, hogyan váltasz. Aztán olvasd el újra, hogy jobban rögzüljön.
4 alapvető hiba szokott felmerülni:



1. A leggyakoribb hiba a túlzott nagy áttétel
Ez azt jelenti, hogy elől a nagy lánctányéron van a lánc, hátul pedig a legkisebbiken. Sokan úgy tekernek, mintha kötelező lenne, és teljesen izomból nyomják.
Mit eredményez, ha így tekersz?
Sokkal több izommunka kell ahhoz, hogy a nagytányéron tekerj. S mivel nem tud ellazulni az izomzatod, jobban besavasodik. Ez okozza az izomlázat. Ha sokszor van izomlázad bringázás után, valószínűleg túlzott nagy áttételen tekersz.
Mi a megoldás?
Sok esetben elég a kisebbik, például 36 fogú lánctányér használata. Ebben az esetben ugyan jobban pörög a lábad, de nem is lesz izomlázad, hiszen jobb lesz a keringésed.
Felmerülhet, hogy mégis mikor tudod használni a nagyobbik lánctányért?
- Ha lejtősebb úton mész lefelé,
- ha 30-40 km/h feletti sebességet akarsz kitekerni és tartani,
- ha hosszabb szakaszon szeretnél egyenletesebb, de lassabb fordulatszámmal tekerni, amihez megvan a lendületed, tempód és az erőd is.
2. A váltás rossz időzítése
Tünete
A váltó és a lánc ilyenkor szokott recsegni, kattogni, csapódni. Ha terhelés alatt váltasz, akkor rendesen kinyírod a hajtásodat. Ilyenkor ugyanis jobban nyúlik a lánc, és jobban kopik a fogaskerék is. Sok esetben nem is sikerül váltani.
A váltás helyes időzítése
A váltást akkor kell megkezdeni, amikor a hajtókar az alsó és felső holtpont előtt van. Azaz a vízszintes helyzetét elhagyta. Ilyenkor a legkisebb a láncra jutó terhelés és sokkal könnyebben megy át egyik lánckerékről a másikra. Fontos, hogy a váltás könnyed legyen.
Ha elfelejtettél időben váltani…
akkor érdemes kicsit felpörgetned a hajtás fordulatszámát. Amikor érzed, hogy könnyebben tudod tekerni a bringát, akkor kicsit visszaveszed a tekerés fordulatszámát, és megkezded a váltást. A lényeg, hogy tehermentesítsd a láncot, hogy könnyebben tudjon dolgozni.
Tipp: az erőlködésnek, mindig nyögés a vége, azaz ne erőből próbálj váltani!

3. Emelkedő előtti visszaváltás problémája
Gyakori hiba a késői visszaváltás könnyebb fokozatba, nézzük mik a tünetei és a megoldás.
Tünete
Ha nagy lendülettel vágsz neki az emelkedőnek, de későn kezdesz visszaváltani, elfogy az erőd és az eddig megszerzett lendületed eltűnik. Recseg a váltó és erőből történik meg a váltás.
Megoldás
Emelkedő előtt időben kezdd meg a visszaváltást, még mielőtt erőlködni kezdenél. Ekkor kicsit pörgősebben fog a lábad dolgozni, ez így rendben is van. Ha jó ütemben kezded meg a visszaváltást, akkor egyenletesebb pedálfordulat mellett tudod megtartani a kezdeti lendületedet és sebességedet. A lényeg a lendület megtartása.
Tipp: Mindig mérd fel az emelkedőt, annak hosszát és lejtésszögét, valamint képességeidet. Gondolkodj előre!
Felértem a domb tetejére, de most meg nem megy a bringa…
Hát igen! Amikor felértél az emelkedő tetejére, akkor rögtön meg kell kezdeni a leváltást egy nehezebb fokozatra. Ekkor megindul újra a bringád és növelni tudod a sebességedet.
4. Keresztbeváltás
Tünete
A lánc feszes, a hátsó váltókanál teljesen kinyúlik, és akadozhat a hajtás is. Leegyszerűsítve nem tudod tekerni a pedált. Sok esetben a szélső fokozatba nem is tudod felváltani, mert már a lánc nem engedi.
Megoldás
Az áttétel megválasztásánál ügyelj arra, hogy a lánc ne fusson keresztbe. Ennek három variánsa a következő, amivel találkozhatsz:
1.Ha elől nagy tányéron van a lánc, akkor hátul ne a nagy lánckeréken legyen.
2. Ha elől 3 lánctányér van, szintén keresztbe fog futni a lánc, ha elöl is és hátul is a kis tányéron van. Ebben az esetben a jó megoldás az, ha elöl a középső lánctányért használod, mert ekkor hátul minden fokozatot tudsz használni.
3. Kompakt hajtás esetén (=2 első lánctányér) ha elől és hátul is a kisebb lánctányéron fut a lánc, azt jobban elviseli a rendszer, mintha mindkettő a nagykeréken lenne.
A helyes áttétel megválasztása
Első váltó használata
Leggyakrabban a középső, a 2 tányéros kompakt hajtómű esetén az alsó, kisebb lánctányért érdemes használni. Felváltani elől a nagyobbik lánctányérra akkor érdemes, ha kellően nagy a tempó és a pedálfordulatszám ahhoz, hogy tartani, vagy növelni tudd a sebességet. Ellenkező esetben romlik a hajtás hatásfoka, lassulni fogsz, vagy idő előtt elfáradsz.
Hátsó váltó használata
Elinduláskor
Mindig könnyű fokozatban indulj! Ellenkező esetben erőlködni fogsz, és kinyírod a hajtást. Megállás előtt válts könnyebb fokozatba, hogy aztán gyorsabban és könnyedén tudj elindulni.
Emelkedőn
Emelkedőn hátul válassz könnyebb fokozatot, azaz a nagyobb lánckerekeket. Figyelj arra, hogy fokozatosan, kerékről kerékre válts. Így lendületben tudsz maradni.
Tipp: ha lehet, tartalékolj, és a legkönnyebb fokozatot ne használd. Ezt tartsd meg arra az esetre, ha elfogy az erőd, vagy meredekebb lesz az út.
Sík, hullámos terepen és nagyobb sebességhez
Ha tartani akarod a tempót, a legkisebb lánckereket használd. Ha még gyorsabban akarsz menni, tedd fel elől a láncot a nagytányérra. Előtte válts egyet hátul vissza, így könnyebb lesz a hajtás.
A gördülékeny, könnyed váltásokhoz használd a fenti tippeket!
Remélem, hogy tudtam segíteni a helyes kerékpárváltás elsajátításában. Ha elolvastad a cikket, próbáld ki élesben is, majd újra olvasd el, hogy jobban rögzüljön a váltás. Írd meg nyugodtan hozzászólásban a tapasztalataidat.
Blogomban további hasznos cikkeket találsz bringázással és bringaszereléssel kapcsolatosan.
A Shimano Di2 elektromos váltó működéséről itt olvashatsz.
Üdvözlöm. Én ezt még csak most tanulom, és szeretném jól használni. De az az igazság, hogy néha azt sem értettem, eszik-e vagy isszák? Mi az optimális sík terepen, városba? Hogy ne keljen nagyon erőlködni, és könnyen haladni tudjak? Az első a középső tárcsán van, na és utána????? Köszi a segítséget. Erika
Kedves Erika,
köszönöm a visszajelzésedet!
Az optimális az, ha nem erőlködsz tekerés közben, de haladsz is. Sík terepen az első a középsőn van, a hátsó pedig az alsó harmadban. Ha az út elkezd emelkedni, akkor érdemesebb már előre könnyebb fokozatba váltani. Ha lejtőssé válik a terep, hogy ne kelljen pörögnie a lábadnak, már előre hátul tedd le kisebb lánckerékre, aztán ha még mindig pörög a lábad, akkor elől tedd fel egy nagyobb lánckerékre, és hátul váltsál vissza könnyebb fokozatba, azaz nagyobb lánckerékre. Arra figyelj, hogy egyszerre a kettőt ne váltsad!
Ez az elmélet, de minden gyakorlatban dől el.
Tervezek hamarosan egy rövidebb videót erről, kérlek figyeld a facebook oldalamat, mert oda fogom kitenni.
Teljesen érthető, logikus, hasznos. Az 1-es számú hibát sokszor elkövetem, de a többit ezek szerint jól csinálom.
Köszönöm!
Köszönöm a visszajelzést!
En örülnék, ha a szerző úgy írna, hogy az ne hold nyelven legyen. Látszik a jó szándék de több helyen teljesen érthetetlen, amit mondani akar.
Kedves Gabe,
ha jelzed, hogy melyik az a rész, amit nem értesz, szívesen elmagyarázom.
Üdv,
bikepATIkus
100 százalékosan érthető volt minden szó és mondat.
Bár újat nem mondott számomra, de sose árt más, tapasztaltabb sporttársak véleménye.
Minden esetre nagyon hasznos kis cikk, köszönjük. 🙂
Köszönöm a visszajelzést!