Utolsó módosítás ideje: 2024.11.08.
Előfordul, hogy kattog, recseg a lánc váltáskor? Nem tudsz felmenni az emelkedőn, vagy rendszeres az izomláz? Lehet, hogy a váltással akadt gondod.
A helyes kerékpárváltás elég összetett feladat, és több helyen is el lehet csúszni. Most bemutatom a váltás gyakori hibáit és leírom, hogy mikor hová érdemes váltanod. Azért a hibákat írom le, mert így biztos megtalálod, hogy nálad hol kell javítani, hogy megtanuld helyesen a kerékpárváltást.
A helyes kerékpárváltás megtanulása gyerekeknél gyorsabban, felnőtteknél sajnos nehezebben megy. Nem csak mint bringaszerelő, hanem mint edző is figyelem, és látom el őket a megfelelő tanáccsal.
Olvasd el a cikket egyszer, majd menj el bringázni, és figyeld meg, hogyan váltasz. Aztán olvasd el újra, hogy jobban rögzüljön.
Ha egyből a videót néznéd meg, tekerj a lap aljára!
4 alapvető hiba szokott felmerülni:
1. A leggyakoribb hiba a túlzott nagy áttétel
Ez azt jelenti, hogy elől a nagy lánctányéron van a lánc, hátul pedig a legkisebbiken. Sokan úgy tekernek, mintha kötelező lenne, és teljesen izomból nyomják.
Mit eredményez, ha így tekersz?
Sokkal több izommunka kell ahhoz, hogy a nagytányéron tekerj. S mivel nem tud ellazulni az izomzatod, jobban besavasodik. Ez okozza az izomlázat. Ha sokszor van izomlázad bringázás után, valószínűleg túlzott nagy áttételen tekersz.
Mi a megoldás?
Sok esetben elég a kisebbik, például 36 fogú lánctányér használata. Ebben az esetben ugyan jobban pörög a lábad, de nem is lesz izomlázad, hiszen jobb lesz a keringésed.
Felmerülhet, hogy mégis mikor tudod használni a nagyobbik lánctányért?
- Ha lejtősebb úton mész lefelé,
- ha 30-40 km/h feletti sebességet akarsz kitekerni és tartani,
- ha hosszabb szakaszon szeretnél egyenletesebb, de lassabb fordulatszámmal tekerni, amihez megvan a lendületed, tempód és az erőd is.
2. A váltás rossz időzítése
Tünete
A váltó és a lánc ilyenkor szokott recsegni, kattogni, csapódni. Ha terhelés alatt váltasz, akkor rendesen kinyírod a hajtásodat. Ilyenkor ugyanis jobban nyúlik a lánc, és jobban kopik a fogaskerék is. Sok esetben nem is sikerül váltani.
A váltás helyes időzítése
A váltást akkor kell megkezdeni, amikor a hajtókar az alsó és felső holtpont előtt van. Azaz a vízszintes helyzetét elhagyta. Ilyenkor a legkisebb a láncra jutó terhelés és sokkal könnyebben megy át egyik lánckerékről a másikra. Fontos, hogy a váltás könnyed legyen.
Ha elfelejtettél időben váltani…
akkor érdemes kicsit felpörgetned a hajtás fordulatszámát. Amikor érzed, hogy könnyebben tudod tekerni a bringát, akkor kicsit visszaveszed a tekerés fordulatszámát, és megkezded a váltást. A lényeg, hogy tehermentesítsd a láncot, hogy könnyebben tudjon dolgozni.
Tipp: az erőlködésnek, mindig nyögés a vége, azaz ne erőből próbálj váltani!
3. Emelkedő előtti visszaváltás problémája
Gyakori hiba a késői visszaváltás könnyebb fokozatba, nézzük mik a tünetei és a megoldás.
Tünete
Ha nagy lendülettel vágsz neki az emelkedőnek, de későn kezdesz visszaváltani, elfogy az erőd és az eddig megszerzett lendületed eltűnik. Recseg a váltó és erőből történik meg a váltás.
Megoldás
Emelkedő előtt időben kezdd meg a visszaváltást, még mielőtt erőlködni kezdenél. Ekkor kicsit pörgősebben fog a lábad dolgozni, ez így rendben is van. Ha jó ütemben kezded meg a visszaváltást, akkor egyenletesebb pedálfordulat mellett tudod megtartani a kezdeti lendületedet és sebességedet. A lényeg a lendület megtartása.
Tipp: Mindig mérd fel az emelkedőt, annak hosszát és lejtésszögét, valamint képességeidet. Gondolkodj előre!
Felértem a domb tetejére, de most meg nem megy a bringa…
Hát igen! Amikor felértél az emelkedő tetejére, akkor rögtön meg kell kezdeni a leváltást egy nehezebb fokozatra. Ekkor megindul újra a bringád és növelni tudod a sebességedet.
4. Keresztbeváltás
Tünete
A lánc feszes, a hátsó váltókanál teljesen kinyúlik, és akadozhat a hajtás is. Leegyszerűsítve nem tudod tekerni a pedált. Sok esetben a szélső fokozatba nem is tudod felváltani, mert már a lánc nem engedi.
Megoldás
Az áttétel megválasztásánál ügyelj arra, hogy a lánc ne fusson keresztbe. Ennek három variánsa a következő, amivel találkozhatsz:
1.Ha elől nagy tányéron van a lánc, akkor hátul ne a nagy lánckeréken legyen.
2. Ha elől 3 lánctányér van, szintén keresztbe fog futni a lánc, ha elöl is és hátul is a kis tányéron van. Ebben az esetben a jó megoldás az, ha elöl a középső lánctányért használod, mert ekkor hátul minden fokozatot tudsz használni.
3. Kompakt hajtás esetén (=2 első lánctányér) ha elől és hátul is a kisebb lánctányéron fut a lánc, azt jobban elviseli a rendszer, mintha mindkettő a nagykeréken lenne.
A helyes áttétel megválasztása
Első váltó használata
Leggyakrabban a középső, a 2 tányéros kompakt hajtómű esetén az alsó, kisebb lánctányért érdemes használni. Felváltani elől a nagyobbik lánctányérra akkor érdemes, ha kellően nagy a tempó és a pedálfordulatszám ahhoz, hogy tartani, vagy növelni tudd a sebességet. Ellenkező esetben romlik a hajtás hatásfoka, lassulni fogsz, vagy idő előtt elfáradsz.
Hátsó váltó használata
Elinduláskor
Mindig könnyű fokozatban indulj! Ellenkező esetben erőlködni fogsz, és kinyírod a hajtást. Megállás előtt válts könnyebb fokozatba, hogy aztán gyorsabban és könnyedén tudj elindulni.
Emelkedőn
Emelkedőn hátul válassz könnyebb fokozatot, azaz a nagyobb lánckerekeket. Figyelj arra, hogy fokozatosan, kerékről kerékre válts. Így lendületben tudsz maradni.
Tipp: ha lehet, tartalékolj, és a legkönnyebb fokozatot ne használd. Ezt tartsd meg arra az esetre, ha elfogy az erőd, vagy meredekebb lesz az út.
Sík, hullámos terepen és nagyobb sebességhez
Ha tartani akarod a tempót, a legkisebb lánckereket használd. Ha még gyorsabban akarsz menni, tedd fel elől a láncot a nagytányérra. Előtte válts egyet hátul vissza, így könnyebb lesz a hajtás.
A gördülékeny, könnyed váltásokhoz használd a fenti tippeket!
Remélem, hogy tudtam segíteni a helyes kerékpárváltás elsajátításában. Ha elolvastad a cikket, próbáld ki élesben is, majd újra olvasd el, hogy jobban rögzüljön a váltás. Írd meg nyugodtan hozzászólásban a tapasztalataidat.
Blogomban további hasznos cikkeket találsz bringázással és bringaszereléssel kapcsolatosan.
A Shimano Di2 elektromos váltó működéséről itt olvashatsz.
Mindezt megtalálod szemléletesebben videón is, ha tetszett, kövesd be az oldalamat youtube-on.
Üdvözlöm!
Nekem olyan problémám van, hogy az első váltó (3 tányér) mindig a középső tárcsán van.
Emelkedőn a hátsó váltót szoktam könnyebb fokozatba (nekem 9-1-ig) váltani. Egészen az 1-ig elmegyek és akkor is nagyon nehezen, lassan, küzdve megyek ki egy kisebb emelkedőn is.
Kérdésem lehetséges, hogy ennyire rá kellene erősödnöm egy sima biciklizésre és ennek így mennie kéne, vagy én nem váltok jól és nem használom megfelelően az első váltót?
Köszönöm ha segítene nekem!
Kedves Veronika,
a könnyebb fokozat eléréséhez, ha látja, hogy nehezebb emelkedő jön, akkor érdemes már korábban elkezdeni a váltást. Hátul a nagyobb lánckerekekre kell felváltani, míg elöl a kisebbre kell leváltani.
Váltásnál figyelni kell arra, hogy ne nagy terhelés alatt, erőlködve történjen a folyamat.
A könnyebb fokozat nem a számokat jelenti, mert ez típusonként eltérhet. Van, hogy a 9-es könnyebb fokozat, mint az 1-es. Arra kell figyelni, hogy könnyebb fokozatba történő váltáskor a pedálfordulat gyorsabb lesz, azaz jobban pörög a láb tekeréskor. Ilyenkor kevesebb energia, erő kell a haladáshoz. Könnyű fokozatban lassabban megy a kerékpár, de kisebb energia befektetéssel.
Remélem tudtam segíteni.
Köszönöm szépen a választ, próbálgatni fogom a leírtak szerint.
Szia! Nagyon hasznos volt köszönöm az írást! Annyit szeretnék kérdezni, hogy a váltásnál folyamatosnak kell lennie a tekerésnek vagy a pedálnak meg kell állnia és utána váltsak? A kerékpár boltban azt mondták, hogy álljak meg a tekeréssel egy pillanatra és utána váltsak mert így kisebb a terhelés…..Teljesen össze vagyok zavarodva 🙂 Köszönöm szépen!
Kedves Zoli,
ez attól függ, hogy milyen váltóval rendelkezik a kerékpárod. Amennyiben agyváltós a rendszer, akkor a tekerésben szünetet kell tartani a váltás pillanatában.
Ha hagyományos láncváltód van, tehát több fogaskerék van hátul, akkor tekerés közben tudsz váltani. Itt arra figyelj, hogy ne a legnagyobb terhelés alatt váltsál. Például emelkedőre felfelé ideje korán válts könnyebb fokozatra, sík úton ha a legnagyobb áttételben tekersz és könnyebb fokozatra akarsz váltani, akkor vedd el a terhelést, pl. a pedál fordulatszám csökkentésével.
Remélem, tudtam segíteni.
Üdv,
bikepATIkus
Köszönöm szépen, végre egy konkrét válasz! De örülök, minden világos! Láncváltós a bicaj 🙂
Nekem eddig hátsó váltós vagy singlespeed bringám volt, most szerzek be egy komolyabb országútit, de órási segítség volt ez az összefoglaló.
Köszi
Köszönöm a visszajelzést, örülök, hogy segítettem!
Üdvözlöm. Én ezt még csak most tanulom, és szeretném jól használni. De az az igazság, hogy néha azt sem értettem, eszik-e vagy isszák? Mi az optimális sík terepen, városba? Hogy ne keljen nagyon erőlködni, és könnyen haladni tudjak? Az első a középső tárcsán van, na és utána????? Köszi a segítséget. Erika
Kedves Erika,
köszönöm a visszajelzésedet!
Az optimális az, ha nem erőlködsz tekerés közben, de haladsz is. Sík terepen az első a középsőn van, a hátsó pedig az alsó harmadban. Ha az út elkezd emelkedni, akkor érdemesebb már előre könnyebb fokozatba váltani. Ha lejtőssé válik a terep, hogy ne kelljen pörögnie a lábadnak, már előre hátul tedd le kisebb lánckerékre, aztán ha még mindig pörög a lábad, akkor elől tedd fel egy nagyobb lánckerékre, és hátul váltsál vissza könnyebb fokozatba, azaz nagyobb lánckerékre. Arra figyelj, hogy egyszerre a kettőt ne váltsad!
Ez az elmélet, de minden gyakorlatban dől el.
Tervezek hamarosan egy rövidebb videót erről, kérlek figyeld a facebook oldalamat, mert oda fogom kitenni.
és hátul váltsál vissza könnyebb fokozatba, azaz nagyobb lánckerékre….
Keptelen vagyok atallitani az agyam 🤣. En mindig ugy gondoltam h a kis tarcsa a konnyebb fokozat, nem etem hogy itt miert a nagy az.
Elől (ami a hajtóművön van, ha lenézel, a jobb lábadnál találod) valóban a kis tárcsa a könnyebb fokozat – ezt mindig bal kézzel váltod.
Hátul, amit jobb kézzel váltunk, és nem látod, ahogy írtad is, mert a keréken van, a könnyebb fokozat a nagyobb lánckerék. Ez azért van, mert a hajtómű tekerésekor egy fordulat alatt a hátsó kerék kevesebbet fog fordulni. Így könnyebb az áttételed és ezért tudsz a meredeken felmenni.
De mondok egy jobbat, hogyan tudod megtanulni: Válassz egy sík terepet, majd az első váltót (bal kéz) váltsd a legkisebb tányérra, a hátsó pedig középen legyen. Ezután indulj el, és kezdj váltani a jobb kezeddel az egyik irányba, amíg végig nem érsz. Állj meg, és nézd meg, hogy hol áll a hátsó váltód.
Tekerés közben pedig figyeld meg, hogy mit érzel, egyre könnyebb-e vagy egyre nehezebb.
Az országúti, azaz koskormányos bringáknál fék-váltókarok vannak. Ez azt jelenti, hogy ugyanazzal a karral fékezel, amivel váltasz is. A hátsó fokozat váltása mint előbb említettem jobb kézzel történik. Amikor az egész kart nyomod, nehezebb váltani, a könnyebb fokozat felé fog váltani. Amikor a kisebb pöcköd nyomod és a fékkarod egy helyben áll, akkor a hátsó váltó a nehezebb fokozat felé fogja vinni a rendszert. Így nehezebb tekerni, de sík és lejtős terepen gyorsabban haladsz.
Köszönöm az ötletet, készítünk majd a témában videót. 🙂
A fb oldalamon időnként szervezek bringatúrát, ha szeretnél eljönni, ott élőben is szívesen megmutatom.
Teljesen érthető, logikus, hasznos. Az 1-es számú hibát sokszor elkövetem, de a többit ezek szerint jól csinálom.
Köszönöm!
Köszönöm a visszajelzést!
En örülnék, ha a szerző úgy írna, hogy az ne hold nyelven legyen. Látszik a jó szándék de több helyen teljesen érthetetlen, amit mondani akar.
Kedves Gabe,
ha jelzed, hogy melyik az a rész, amit nem értesz, szívesen elmagyarázom.
Üdv,
bikepATIkus
T.uram
Életem első váltós bringája a napokban fog megérkezni hozzám. Egyszerű sík terepen a könnyebb izommunka, lazább tekerés miatt ajánlották számomra a 6 sebességes változatot. Arra lennék kiváncsi, hogy melyik az a fokozat, amibe ha beteszem a váltót, akkor könnyedén tudom tekerni a kerékpárt, avagy az 1- es fokozatnál kell esetleg kezdenem, s fokozatosan kell váltani? Sajnos semmi információval nem rendelkezem. Célom otthonomtól eljutni a közértig s vissza. Semmi lejtő, sem domb, sem verseny szellem. Köszönöm ha válaszol. Tisztelettel; Éva mama
Kedves Éva mama,
remélem, még nem késő a válaszom.
Az a lényeg, hogy könnyű fokozatba állítsa, ahol könnyen tud elindulni. Azért nem mondom, hogy az egyes, mert valamelyik bringánál az 1-es a nehéz, valamelyiknél az 1-es a könnyű, tehát nem a számokból indulunk ki.
Nagyjából a középső fokozatok szerint lesz jó hosszú távon, de mindig egyéni tapasztalás útján derül ki, hogy melyik lesz jó.
Én most azt javaslom, hogy a 6-ból a 3-ason vagy a 4-esen próbálja ki először! Várom a visszajelzését 🙂
Üdvözlettel,
Szegő Attila
De jo kis cikk! De nekem kinai 🤣 Az elso koskormanyosom, gravel a joszag. Mar az is jo lenne ha nem fekeznek is valtas kozben. A trekkingen legalabb lattam a valto kijelzojen hogy epp hol all a lanc. Ezen nincs ilyen. Hatranezni meg nem kockaztatok 🤣 Na meg atolvasom parszor, hatha rogzul. A le vagy visszavaltas annyit jelent h kisebb tanyerra teszem. Ugye?
Kedves Tündi,
igen, a leváltás a kisebb tányérra való váltást jelenti (nehezebb fokozat), és gyorsabban megy a bringa.
100 százalékosan érthető volt minden szó és mondat.
Bár újat nem mondott számomra, de sose árt más, tapasztaltabb sporttársak véleménye.
Minden esetre nagyon hasznos kis cikk, köszönjük. 🙂
Köszönöm a visszajelzést!