Utolsó módosítás ideje: 2024.11.04.
Mire kell figyelni az elektromos váltó használatakor és karbantartásakor?
Az elektromos váltók hibáit testközelből látom, ugyanis egyre többször van alkalmam szerelni őket.
Az elektromos váltók sokkal érzékenyebbek hagyományos, bowdenes társaiknál. Gyakoribbak a mechanikai sérülések, amelyek ellen nehéz védekezni. Természetesen a gyártók részéről történnek fejlesztések, hogy olyan felfüggesztést, elhelyezést kapjanak a kerékpáron, ahol védettebb helyen vannak és kevésbé érheti őket fizikai behatás. Azaz, hogy jobban bírják a strapát.
Erre jó példa a Sram fejlesztése, ahol nem a váltófülre, hanem közvetlenül a kerék tengelyére szerelik a váltót. Ez a váltó egy erősebb tartószerkezettel rendelkezik és nem tud deformálódni.
Egyelőre csak egy típusnál létezik ilyen, de remélhetőleg máshol is jelentkeznek majd újításokkal.
Az elektromos váltók hibái az elmúlt 6 év tapasztalata alapján:
- Kézzel egy másik fokozatba erőltetés
- Külső, fizikai behatások
- Váltókapcsolók meghibásodása
- Váltórendszer kompatibilitási problémák
- A váltók speciális beállításának hiánya
1) Kézzel egy másik fokozatba erőltetés
Egy alkalommal a váltót kézzel nyomták át egy másik fokozatba. Ebben az esetben ez a váltószerkezet halálát jelentette.
Az elektromos váltókat nem szabad kézzel más pozícióba erőltetni. Ilyenkor a léptetőmotor műanyag fogaskereke tönkremegy. A foga letörik és nem tudja mozgatni a váltót, csak egy helyben morog, kattog.
2) Külső, fizikai behatások – az elektromos váltók hibái közül ez a leggyakoribb
Ütések következtében a rendszer védelme érdekében a működése legtöbbször leáll. Nagyobb eséskor a mechanika kiugorhat a helyéről és a léptetőmotor fogaskereke is eltörhet. Ilyenkor, amikor váltani szeretnél, kattog, vagy csak zümmög a váltó, de nem mozdul. Ekkor a váltót mindenképpen cserélni kell.
Egy szerencsésebb alkalommal a bringa pakolásakor a hátsó váltó alulról ütést kapott. Itt a mozgató mechanika kiugrott a helyéről. Mivel ezután nem használták a bringát, vissza lehetett akasztani a helyére. Megmenekült a váltó, és a bringa tulaja is egy nagyobb kiadástól.
Egy másik hasonló esetnél tovább használták a bringát. A motor fogaskereke elkopott, így a váltó helyrerakása után már nem sokáig működött, mert a fogaskerék megadta magát. Itt cserére szorult a hátsó váltó.
3) Váltókapcsolók meghibásodása
Nem csak a váltókkal, hanem a váltókapcsolókkal is lehet probléma. Itt a mikrokapcsolók tudják bemondani az unalmast. Már több esetben is előfordult, hogy váltókart kellett cserélni, mert a kapcsolók meghibásodtak.
Fizikai meghibásodás esetén, ha ütődik vagy beázik a rendszer, akkor a váltókarban található mikroáramkörök és mikrokapcsolók sérülést szenvednek. Ilyenkor hibakódot is jelez a diagnosztika során.
A kapcsoló ebben az esetben vagy egyáltalán nem ad ki jelet, vagy csak az egyik irányba tudja kapcsolni a váltót.
Ha szoftveres a meghibásodás, akkor a rendszer nem ismeri fel a kapcsolót, vagy a kapcsoló programja nem kompatibilis a többi egységgel. Amennyiben ez frissítéssel nem megoldható, akkor cserélni kell a váltókapcsolót.
Az elektromos váltók hibái közül ez a legritkább, de ezzel is kell számolni.
4) Váltórendszer kompatibilitás problémák
Az elektromos váltórendszerek rohamosan fejlődnek. Egyes esetekben ezért már nem lehet ugyanolyan váltót beszerezni, csak újabb vagy más modellt. Meglehet, hogy dizájnban nem lesz azonos (pl. Ultegra helyett GRX), viszont teszi a dolgát. Ha azonos típust szeretnél felrakatni, és közben kifutott az adott modell, esélyes, hogy az egész rendszert át kell építeni.
4.1 Lánc és kazettasor kompatibilitás
Az elektromos váltórendszereknél fontos, hogy a váltó típusával megegyező kazettasor és lánc legyen felszerelve. A Sram rendszer például érzékenyebb erre és más alkatrészekkel kicsit nyűgösebben működik.
Egy szervizelés során, a Sram Rival váltórendszerhez egy Sram Force kazetta és lánc került fel és nem igazán működött szépen. Később, egy újabb cserénél visszakerült a Rival szériához tartozó szett és egyből minden tökéletesen működött.
4.2 A szoftver és a hajtáslánc összehangolásának hiánya
Az elektromos váltórendszer beállításakor a diagnosztikai programban pontosan meg kell adni a hajtómű és a kazettasor fogkiosztását is.
A Shimano rendszernél erre azért van szükség, mert 3 programfokozattal rendelkeznek a Shimano Di2 országúti váltók. Ebből az egyik a szinkronizált váltás, ahol előre megadott áttétel szerint fog váltani a rendszer. Ennek a kiszámításához a szoftvernek pedig ismernie kell a hajtáslánc fogkiosztását.
5) A váltók speciális beállításának hiánya
Az elektromos váltók beállítása időigényesebb a hagyományos, bowdenes váltókkal szemben. Néhány váltónál, a kanál (ez tartja a görgőket és vezeti a láncot) előfeszített pozíciója sem mindegy. Ilyen például a Sram is, ahol sablonok segítségével lehet csak megfelelő pozícióba állítani a váltót, hogy jól működjön. Csak ez után lehet továbblépni a számítógépes beállításra, diagnosztikára.
Amennyiben a sablonos beállítás elmarad, a következők fordulhatnak elő:
– kattog a váltás, egyes fokozatokból nem vált le gördülékenyen, vagy egyből több fokozatot is leválthat,
– vagy a lánc nem lesz megfelelően feszes.
Mit tudsz tenni?
Érzékenyebb a rendszer, ezért az elektromos váltók hibái illetve hibalehetőségei simán benne vannak a pakliban.
Ha szeretnéd elkerülni, hogy az elektromos váltód idő előtt meghibásodjon, mindig tartsd tisztán a hajtást (lánc, váltó, lánckerekek). Továbbá figyelj a kerékpár tárolására és szállítására, hogy a váltó ne sérüljön.
Amennyiben úgy érzed, hogy nem a megszokott módon működik, furcsa hangot ad vagy pontatlan a váltás, szervizeltesd mielőbb! Így elkerülheted a komolyabb problémákat és a nagyobb kiadást.
Javasolt a rendszert fél évente átnézetni, mert szoftveres frissítések jönnek ki, amelyek növelik a rendszer hatékonyságát. Ilyenkor a váltó fizikai állapotát is lehet ellenőrizni és az esetleges finom beállításokat, utánállításokat elvégezni.
Cikkek a témában: