Utolsó módosítás ideje: 2025.05.06.

Vagy elég az 50 Nm nyomaték is?

Mindenekelőtt érdemes tisztázni, hogy mi a nyomaték és milyen jelentőséggel bír, jelen esetben egy e-bike-nál?

Ha belevágnál a sűrűjébe, címszavakban, miről olvashatsz:
1) Az e-bike és egy hasonló nyomatékú motorkerékpár összehasonlítása, mit adhat egy 85 Nm-es e-bike, és mit egy 85 Nm-es motor?
2) Az összehasonlítás összegzése, + egy videó
3) Személyes következtetés

A nyomaték (vagy forgatónyomaték) egy fizikai mennyiség, amely erő hatására létrejövő forgatóhatást ír le egy adott tengely körül. Lényegében azt méri, hogy egy erő mennyire hatékonyan tud elfordítani egy tárgyat.

Egy e-bike esetében a nyomaték azt jelzi, hogy a motor mennyire képes „tolni” a kerékpárt, különösen meredek emelkedőkön vagy nehéz terepen.

A magasabb nyomaték (Nm) azt jelenti, hogy a motor erőteljesebben tud segíteni a pedálozásban. Így gyorsabban és könnyebben lehet elindulni vagy emelkedőn felmászni. Egy 35-40 Nm nyomatékú motor megfelelő városi használatra és enyhe emelkedőkre. Egy 45-80 Nm nyomatékú motor pedig már komolyabb dombokat vagy terepviszonyokat is könnyedén leküzdhet.

Lényegében a nyomaték az e-bike teljesítményének egyik kulcsfontosságú tényezője, amely befolyásolja a vezetési élményt és a felhasználási területet.

Régebben motoroztam, és gondoltam érdemes lenne megnézni, hogy ez a nyomaték (85 Nm) szükséges-e egyáltalán e-bike-nál.

1) Az e-bike és egy hasonló nyomatékú motorkerékpár összehasonlítása

Jelenleg az e-bike-ok piacán a 85 Nm-es meghajtások mellett megjelentek a kisebb, 50-55 Nm-es változatok. Ezzel csökkenteni tudták a bringák súlyát. Jogosan felvetődik a kérdés, hogy mire elég ez a kisebb motor?

Az e-bike és a motorkerékpár gyors összevetése

Az elektromos kerékpárok könnyebbek és csendesebbek. Üzemeltetésük környezetbarát és könnyű velük manőverezni. A motorkerékpárok nagyobb sebességet és hosszabb hatótávot kínálnak, de nehezebbek és büdösebbek is.

1.1 Mit adhat egy 85 Nm nyomatékú e-bike?

A 85 Nm-es nyomaték már komoly teljesítményt jelent. A legmeredekebb emelkedőkkel is képes megbirkózni egy ilyen e-bike. Felmerül azonban a kérdés, hogy a felhasználónak van-e olyan technikai tudása, amellyel ki tudja használni ezt az erőt extrém terepviszonyok között?

A nagyobb nyomatékhoz nagyobb teljesítményű akkumulátorok tartoznak. Több energia szükséges a plusz erő előállításához. Így a kerékpár összsúlya is lényegesen nagyobb. Jellemzően ezek a terepkerékpárok erősebb, robusztusabb vázzal is rendelkeznek.

Összehasonlítva egy hasonló nyomatékú motorkerékpárral, az e-bike-nak számos előnye van:

  • Környezetbarátabb, mivel nem bocsát ki káros anyagokat.
  • Csendesebb, nem zavarja a környezetet.
  • Könnyebb és agilisabb, ami különösen a városi közlekedésben előnyös.
  • Nagyobb mozgásszabadságot ad. Sok olyan helyre be lehet vele menni, ahova motorkerékpárral nem.

1.2 Mit adhat egy 85 Nm-es motorkerékpár?

A 85 Nm-es forgatónyomatékot elérő motorkerékpárok köbcentiméteres tartománya meglehetősen széles, és számos tényezőtől függ. Például a motor típusától, a hengerek számától és a tervezési jellemzőktől.

Általánosságban elmondható, hogy a legtöbb 600-800 köbcentiméteres kéthengeres motorkerékpár képes elérni ezt a nyomatékot. Ezek a motorkerékpárok gyakran sportos vagy túra jellegűek.

Ez jól mutatja, hogy mekkora teljesítmény áll ekkora forgatóerő létrehozása mögött. 

Nem biztos azonban, hogy mindenki felülne egy ilyen vagy ennél nagyobb motorkerékpárra. Ezért megnéztem, hogy alsóbb kategóriában milyen nyomatékkal rendelkeznek a motorok. A mountikhoz hasonló kategóriában kerestem példát motorkerékpárra.

Egy 250-450 köbcentiméteres négyütemű crossmotor képes 18-30 Nm körüli forgatónyomatékot leadni. Például egy 250 köbcentis Yamaha YZ250F úgy 30 Nm nyomatékot produkál. Ez a nyomaték elegendő ahhoz, hogy a motorkerékpár jól teljesítsen terepen, és megbirkózzon a nehéz körülményekkel is.

Ez felveti a kérdést, hogy az e-bike-oknál valójában van-e szükség ennél nagyobb nyomatékra?

A pontos nyomatékértékek persze motoronként változhatnak, ezért érdemes a gyártó specifikációit ellenőrizni.

2) Az összehasonlítás összegzése

A fenti példákból jól kitűnik, hogy már a kisebb, 50 Nm-rel rendelkező motorok is elég komoly meghajtást biztosítanak a kerékpároknak. Hát még a 85 Nm-es, erősebb változatok.

Érdekes, hogy előbb 65 Nm körüli motorokat fejlesztettek az e-bike-okba, amelyeket upgradeltek 85-re. Csak napjainkban, a technológia fejlődésével és annak az igénynek a megjelenésével, hogy legyenek könnyebbek – 10-15 kg körüliek -, jelentek meg a kisebb, 50-es meghajtások.

Ebben a videóban bemutatják, hogy egy 50 Nm-es TQ motorral szerelt Trek Slash+ is milyen emelkedő legyőzésére képes:

Ezek után mit tudhat egy 85 Nm motoros e-bike?

3) Következtetés

Elfelejtjük, hogy a kerékpározás sport. Természetesen nem rossz, ha van egy kis támogatás, de kezd túllendülni a rásegítés mértéke az ésszerűség határán. Már-már elvárnánk ugyanazt a teljesítményt a kerékpároktól, mint a motorkerékpároktól.

Sokszor megfeledkezünk arról, hogy a nagyobb teljesítmény nagyobb veszélyeket is rejt magában. Továbbá, hogy ezt a plusz teljesítményt meg kell tanulni kezelni is. Nem véletlenül korlátozzák a kerékpárok sebességét, hiszen, ha minden autós Ferrarival és Lamborghinivel járna, a megfelelő vezetési tudás hiánya sok balesetet eredményezne.

Szerintem átlagos felhasználásra, legyen az terep, túra vagy országúti kerékpározás, bőven elegendők a jelenlegi 50-55 Nm-es motorok. Ez a nyomaték elég erőt biztosít arra, hogy bármely emelkedőn fel tudjunk menni, ahová hagyományos kerékpárral már kevésbé. Egyáltalán nem szükséges a 85 Nm nyomaték.

A kisebb motor kisebb akkumulátorral üzemel, így a kerékpár könnyebb és jobban kezelhető marad.

Jó tanács:

Ha elektromos kerékpárt vásárolsz, jó, ha hagyományossal is tekersz előtte, és felméred, hogy milyen célra, terepre keresel elektromos megoldást. Először mindig azt gondold át, hogy számodra a súly vagy a teljesítmény a fontosabb?

Tetszett a cikk?

Olvass még több e-bike-os anyagot vagy gyere a blogra további bringás hírekért.