Utolsó módosítás ideje: 2024.10.17.
Hozom a kiállításról a legérdekesebb információkat – előrejelzések a következő évek bringáiról.
Eurobike 2024 kiállítás – Nem meglepő, hogy a hazai kínálathoz képest a kinti sokkal gazdagabb, és ami itthon még újdonság, az kint már teljesen megszokott. Nyilván mindenki másképpen tekint a bringázásra, én a felhasználó és a szervizes szemüvegén keresztül is körbenéztem.
A frankfurti Eurobike 2024 kiállításra a Tuttobici és Török Dani meghívásának köszönhetően jutottam el. Ezúton is köszönöm a lehetőséget.
A többszintes épületekben megrendezett Eurobike Show-n, aki és ami nem volt ott, az nem is létezik. Mindenki, aki a kerékpározással kapcsolatban gyárt valamit, képviselte magát. A legkisebb csavart vagy matricát gyártó indiai cég úgyszintén.
Nem volt olyan helyszín, ahol ne lettek volna elektromos kerékpárok vagy elektromos váltórendszerek. Feltűnően sok cargo (teherszállító) és többkerekű bringa volt, szinte mind elektromos rásegítéssel.
Az újdonságokat leginkább az e-bike vonalon kerestem. Elsősorban a Magyarországon is ismert nagyobb márkákat vettem célba, de nagyon sok itthon kevésbé ismertet is megnéztem tapasztalatszerzés céljából. A kiállítás előtti hetekben kezdtem komolyabban foglalkozni a könnyebb súlyú e-bringákkal, ezért kíváncsi voltam, mi várható a jövőben.
1) Milyen irányba megy az e-bike?
Azt tapasztaltam, hogy minden e-bike motorokat gyártó cég elkezdett a könnyebb felépítés irányába haladni. Ezzel a fejlődéssel egyre szélesebb körben lesz majd népszerű az elektromos kerékpározás.
A nagyobb márkák, mint a Bosch, Bafang, Shimano, Yamaha a 2 kg-os súlyig tudta csökkenteni meglévő hajtásait.
A más, komoly múlttal rendelkező elektromotorokat gyártó cégek, pl. TQ, ZF, akik nemrég nyitottak az elektromobilitás irányába, már 2 kg alatti meghajtásokkal jelentkeztek a piacon. Ide sorolható még a Specialized SL saját fejlesztésű motorja is.
A kisebb motorok kisebb nyomatékkal és teljesítménnyel rendelkeznek. Ez nem hátrány, hiszen kevesebb súlyt is kell mozgatniuk és kisebb, könnyebb akkumulátorokat lehet használni gyártáskor. Ez pedig a bringa össztömegét erősen meghatározza.
Érdekességképpen egy 250 köbcentis motorkerékpár 23-29 kw teljesítmény mellett 24-27 Nm közötti forgatónyomatékkal rendelkezik.
Az eddig megszokott 65-85 Nm-es motorok kifejezetten erőgépek. A legújabb fejlesztésű, könnyített 35-55 Nm nyomatékú motorok is simán tudják ugyanazt az élményt nyújtani, mint az erősebb e-bike-ok. S ha összehasonlítjuk a 250 köbcentis motorkerékpárral, akkor kiderül, hogy az e-bike-ok forgatónyomatéka még kis motor esetében is nagyobb. Ez azt jelenti, hogy nincs olyan akadály, amit ne lehetne legyőzni ezekkel az e-bringákkal.
Összefoglalva, a kisebb motorok teljesen versenyképesek és egyre keresettebbek. És az sem utolsó szempont, hogy ha lemerül az aksi, akkor hagyományos kerékpárként tovább lehet vele tekerni kényelmesen.
2) Sokszínű cargo bringák az Eurobike 2024 kiállításon
A városi közlekedésre nagyobb hangsúlyt fektetve egyre szélesebb a cargo, azaz teherszállító bringák kínálata. Nem csak csomagszállításra gondoltak a gyártók, hanem a gyerekeket is ebben viszik ide-oda a szülők.
Egyes modellek felépítménye szuperül variálható. Különböző kialakítású, 2, 3 és 4 kerekű multifunkcionális teherkerékpárokkal találkoztam. Természetesen itt már mindegyik elektromos meghajtású.
A 4 kerekes bringóhintó jellegű kerékpárok már bonyolultabb, független kerékfelfüggesztéssel is megtalálhatók. A könnyebb kezelhetőség miatt itt hátrameneti funkció is létezik. Nehéz is lenne egy 4 kerekű változatot tologatni, ha meg szeretnél mondjuk fordulni vele, vagy le szeretnéd parkolni.
3) Elektromos váltórendszerek minden téren
Nem újdonság, hogy itt sem állt meg a fejlődés. Már nem csak a legnagyobbaknál (Sram, Shimano, Capagnolo) van e-shifting, megjelent például a Trektonál is. A cég a Bosch-sal közösen e-bike bringához fejlesztett váltót. Igaz, ez csak Bosch motorral kompatibilis.
3.1) Shimano – már középkategóriában is
A Shimano az országúti sorozatnál levitte a 105-ös modellig az elektromos technológiát. Azaz már nem csak a prémium modellek kiváltsága, középkategóriában ugyanúgy megtalálható.
Míg a korábbi elektromos Shimano váltók minden egysége kábellel volt összekötve, az újabb szériáknál a fék és váltókarok már vezeték nélkül csatlakoznak a rendszerhez. Itt már csak a váltók kapcsolódnak az akkumulátorhoz saját fejlesztésű etube kábelekkel. Ezzel a megoldással hosszabb ideig tud működni a rendszer, és nem kell a váltókarokkal bajlódni a kábelek kormányon történő átvezetésekor.
3.2) Sram – 3 fejlesztéssel is előrukkolt
A Sram belehúzott a fejlesztésbe. Újdonság az Eagle Transmission váltórendszer, amely az átütőtengelyes kerékrögzítéseknél közvetlenül a kerék tengelyéhez kapcsolódik. Ezzel a megoldással egy merevebb váltórögzítést értek el és kihagyták a sokszor problémát jelentő váltótartó fület. A masszívabb rögzítésnek és kialakításnak köszönhetően bukás után sem deformálódik a váltó, így megtartja eredeti pozícióját és pontos marad a váltás.
A cég másik fejlesztése, hogy a legújabb hátsó váltók teljesen szétszerelhetők, így minden alkatrésze, például a trapézkarok is, cserélhetők.
További innovációja, hogy nem csak a váltórendszere, hanem minden, a márkához tartozó további egysége is vezeték nélküli AXS kapcsolattal működik. Ezek a teleszkópos villák, a rugóstagok és az állítható nyeregcsövek. Ennek köszönhetően szereléskor már nem kell bajlódni a sok bowden és kábel vázban történő elvezetésével, csak a fékvezetékekkel.
3.3) Campagnolo – az olasz cég is hozott újat az Eurobike 2024 Showra
A Campagnolo csak az országúti modellekhez kínál bluetooth kapcsolattal rendelkező elektromos váltórendszert. Különlegessége, hogy teljesen egészében karbonból készül, kivéve a léptetőmotort és az aksit.
Mindegyik vezeték nélküli rendszerre igaz, hogy könnyen telepíthetők és gyorsan cserélhetők az egységek. A kisméretű akkumulátoroknak köszönhetően, akár egy tartalék aksit is lehet vinni hosszabb útra.
4) A Jolly Joker Gravel
Az elektromos kerékpárok mellett idén a gravel típusú kerékpárok hasítanak. Mára minden márkának van offroad felhasználásra is alkalmas gravel bringája.
A gravelek a cyclocross kerékpárokból fejlődtek ki. Nagy előrelépés volt, hogy a felnifékeket felváltották a tárcsafékek, ezzel lehetővé vált a robusztusabb kerekek használata. A koskormányok geometriája is változott, a kifelé döntött kialakítás terepen stabilabb fogást biztosít.
Kicsit kitekintve a mountainbike-okra, az első ilyen típusú bringák koskormányosak voltak. Pont ezt a stílust tükrözik a mostanában egyre népszerűbb gravelek.
Mára az igényekhez igazodva a gravel bringákon is megjelentek a teleszkópos villák és hátsó rugós tagok, amelyek eddig inkább a mountikon voltak. Itt ezek elsősorban a komfortot növelik, de lehetővé teszik, hogy nehezebb terepen is élvezetes legyen a tekerés.
A gravel terjedésével a mountainbike-ok kezdenek visszaszorulni. Egy átlagos felhasználó ugyanis a gravellel tud terepen és országúton is tekerni. Igazi 2 az 1-ben.
5) Pinion Motor & Gearbox – motor és váltó egyben
A kiállításon engem az egyik legdrágább váltórendszer, a Pinion cég motor-váltója fogott meg. A cég a már korábban gyártott fogaskerekes váltóit turbózta fel és ötvözte elektromos meghajtással.
Már a korábbi, a hajtómű helyén elhelyezett váltórendszer is robosztus volt, úgy nézett ki, mintha motorral lenne szerelve. Mindegyik Pinion váltórendszer nagyon masszív és komoly áttételekkel rendelkezik. Ezt a régi rendszert bővítették és a váltóházba bepréseltek egy motort is.
A kerék meghajtására pedig szíjas megoldást is használhatnak a gyártók. Így csendes, nagyjából gondozásmentes rendszert kapunk.
Összegezve, szuper fejlesztéseket hozott az Eurobike 2024. Ennek megfelelően, a közeljövőben a hazai bringás piacon is a könnyű e-bike-ok, a gravelek és az elektromos váltók fognak hódítani. Megfűszerezve egy-egy különleges cargo bringával. Ha mostanában gondolkozol vásárláson, ezekkel az irányvonalakkal találkozhatsz.
Leghamarabb valószínűleg a K2-nél találod majd meg az Eurobike 2024 kiállításon látottakat, ott érdemes majd nézelődni.