Utolsó módosítás ideje: 2024.12.10.
Számos izgalmas esettel találkoztam az elmúlt 6 év alatt. Feldobják a napomat ezek a bringák.
Szinte minden élethelyzetre kínálnak a gyártók kerékpárokat, én pedig egyre többször találkozom is velük. Néha nagyobb kihívást jelent a különleges bringák szervizelése, de a végeredmény mindig feledteti a nehézségeket.
Több ízben javítottam kézi meghajtású fekvőbringát, amit mozgássérültek használnak. Ebből volt elektromos meghajtású, karbonvázas profi verseny és klasszikus alumínium vázas model is.
Nem mindennapi ezeknél a bringáknál a fékrendszerek kialakítása, a váltórendszer és a váltókarok elhelyezése. Mindegyik egyedi futóművel rendelkezik, így két ugyanolyan bringával még nem találkoztam.
Lasher elektromos fekvőbringa
A cég kifejezetten mozgássérülteknek készít sportolásra alkalmas járműveket. Hátul független teleszkópos felfüggesztéssel rendelkezik, már majdnem olyan, mint egy Forma-1-es autó futóműve. Egy Bosch motor segíti a hajtást ennél a brutális mountain bike-nál.
Karbonvázas verseny handcycle fekvőbringa (kézzel hajtott)
A versenyszabályzatban meghatározott független rögzítőféket kellett használhatóvá tenni és a váltókart áthelyezni.
Úgy, hogy a tulajdonosának mindez kézre álljon. A plusz biztonsági féknek bowdenes rendszerűnek kellett lennie, és függetlennek a főfékrendszertől.
A váltókar elhelyezése is kicsit körülményesebb volt, mert nem a szokványos országúti fékváltókar van a kerékpáron.
Klasszikus háromkerekű fekvőbringa
A tulajdonosának ez nem verseny, hanem hobbi célokat szolgál. Ez a bringa is mozgássérülteknek készült, azzal a különbséggel, hogy ezt nem kézzel, hanem lábbal lehet hajtani. Ennek a modellnek elől két kormányzott kereke volt. Itt a váltórendszert gyógyítottam.
Egy kislány háromkerekű speciális kedvencét is megjavítottam. Ez egy olyan bringa, amibe be kell őt szíjazni, a lábát pedig pluszban rögzíteni a pedálhoz. A kis triciklit hátulról egy rudazattal is lehet kormányozni és fékezni. Ez egy plusz biztonság számukra. A kislány imádta ezt a bringát és már nagyon várta, hogy újra útra kelhessen apukájával.
Elektromos tandem tricikli
Ezzel egy sérült nagyobb gyereket szállítanak. Ő is be van kötve, és a lábai is rögzítve vannak a pedálon. Ha kedve tartja, tekerni is tudja. Ez a mozgásélmény rettentő sokat ad neki. Szinte már terápiás jelleggel kerékpároznak, mert utána mindig hihetetlenül jókedvű. Ezt az elektromos rásegítésű tandem háromkerekűt leginkább nagyobb távolságokban használják, főként dimbes-dombos terepen. Náluk már többször is jártam szervizelni.
A háromkerekű bringáknál maradva, kicsit a Bagaméri fagylaltos kocsijára emlékeztető cargo bringákat is javítottam. Természetesen már elektromos rásegítés hajtja ezeket. Többnyire a havi nagybevásárlást és a gyerekek mindennapos szállítását látják el ezek napi szinten.
Ilyen feladatokra kétkerekű változatok is léteznek. Ebből volt olyan, ahol elől egy rakodótér alkalmanként gyerekekkel vagy csomaggal volt teli. A másiknál a kerékpár hátsó része volt meghosszabbítva a szállításhoz. Egyik cargo, azaz teherszállító kerékpár javítása sem volt túl egyszerű, kihívás volt itt is bőven.
Specifikus volt az a tandem trekking bringa is, amely súlyra nem volt nehezebb, mint egy hagyományos kerékpár. Mindössze 10-11 kg. Ki is próbáltuk és egyenesben megtekertük egy kicsit, de 50 km/h felett már visszavettünk a tempóból. Másképpen lehet irányt váltani vele, így inkább nem kockáztattunk.
Egy másik tandem különlegességen, a Buddy Bike-on egymás mellett ültünk és így tekertünk. Rendhagyó módon itt a kormány fordítva van bekötve. Ellenkezőleg kellett forgatni, mint amerre kanyarodni szerettünk volna. Tuti lopásbiztos kialakítás!
Gyakran szerelek profi országúti és időfutam kerékpárokat is. Itt majdnem mindig a vázon belül van elvezetve az összes kábel. A legújabb trend szerint már egyáltalán nem látszik egyetlen vezeték sem. A szerelésük kissé bonyolult, de ha elkészülnek, akkor mesésen néznek ki. Szerencsére egyre több versenybringán már vezeték nélküli elektromos váltó van. Így csak a hidraulikus fékvezetékekkel kell bajlódni.
Természetesen a különféle karbon versenybringák között is akad egy-egy kakukktojás. Ilyen volt az a fából készült csodaszép kerékpár, amelynek több kiegészítőjét is titániumból gyártották. Súlyban versenyre kelhetett az aluvázas országútikkal. A bringán volt egy GPS koordináta, amely azt a fát jelölte, amiből a bringát építették.
Nem csak országúti, de túrabringát is készítenek fából. Egy dögnehéz variáció is megfordult a kezeim között ebből a kategóriából. Ez a bringa a sílécekhez hasonlóan rétegelt, ragasztott eljárással készült, plusz még elektromos is volt. Tetszetős volt ez a szamár (a bringa neve Esel), de nem kellene.
Nem megkerülhetők a kínai csúcstermékek sem: a különböző nagyteljesítményű duplamotoros rollerek és a háromkerekű gépek. Gyorsulásban kis túlzással egy Porschét is lenyomnak. Kipróbáláskor éppen meg tudtam állni vele az út végénél. Bár az apró kerekek miatt a budapesti utakon elég instabilak.
Ha már szóba került a roller, jöjjön egy különleges eset. Egy olyan komplett roller flottát kellett ráncba szednem, amivel az irodában csapatnak a dolgozók a különböző meetingre.
Mivel télen sem áll meg a bringás élet, a legtöbben benti edzőgörgőkre, számítógéppel összekötött trénerekre szereltetik át a bringát. Ilyenkor át kell hangolni a váltókat a trénerre szerelt kazettasorokhoz, hogy jól működjön és váltson a rendszer. A felszerelésük első alkalommal kicsit időigényesebb, mert különböző adaptereket kell alkalmazni a megfelelő rögzítéshez.
Ilyen színes ez a kerékpáros világ – ami 40 évvel ezelőtt még a gondolat csírája sem volt, ma már találkozhatunk velük az utakon.
Ha szervizre éhes a bringád, itt tudsz időpontot foglalni.
Kedves Attila! Nagyon jó ez a cikk ami írtál, őszintén gratulálok „műveidhez” és örülök, hogy építed, javítod kerékpárjaimat, símet…. Igazi MESTER vagy!
Kedves István, köszönöm az elismerő hozzászólást! Remélem a bringád és a léced is rendben van.