Ebben a cikkben megismerheted a tömlő nélküli kerékpárgumit, a rendszer előnyét, és részeit. Továbbá megmutatom, mit csinálj, ha ilyen gumival defektet kapsz. S azt is, hogyan kell szerelni a tubeless gumit defekt, illetve új kerék esetén. S néhány információ lesz a defektgátló folyadékról is. A tömlő nélküli kerékpárgumi szerelése nem a legegyszerűbb dolog, de teljesen jól elsajátítható.

A tömlő nélküli gumi jelentése

A tubeless gumi azt jelenti, hogy a felnire felszerelt gumi levegővel történő felfújásához nem kell belső. A felfújáshoz használt szelepet a felniben a rögzítették, a külső gumiköpeny pedig egy sűrűbb szövésű textilre épül fel. Ez a gumiköpeny speciálisabb peremmel és belső felülettel rendelkezik. Erre a jobb tömítés miatt van szükség. A tömlő nélküli gumit csak tubeless ready felnivel lehet használni. Ennek a felninek az illesztése és a peremkialakítása sokkal speciálisabb, jobban zárt.

A tubeless kerék könnyebb, mivel nincsen benne belső. Ez annyiban azért mégsem teljesen igaz, hiszen folyadékkal töltjük fel, ami plusz súlyt jelent. Ha azt vesszük, hogy léteznek már extra könnyű belsők is, akkor lehet, hogy majdnem ugyanott vagyunk.

bikepatika-gyorsasag-kenyelem

A tömlő nélküli rendszer előnyei

A tömlő nélküli azaz tubeless kerékpárgumi kevésbé hajlamos a defektre, jobban bírja a tüskéket. Ez a beletöltött tömítő folyadéknak is köszönhető.

Érezhetően jobban viselkedik az úton, mert másképpen deformálódik. Ez leginkább mountizás közben jelentkezik. Itt a guminak folyamatosan igazodnia kell a változó terephez és terheléshez. 

A tubeless gumi előnyének tudható be az is, hogy alacsonyabb nyomáson üzemel. Egy jól megépített kerék esetén kevésbé is kell ellenőrizni a nyomást.

A tubeless ready felnik sokkal masszívabbak. Jobban kidolgozottabbak, mint a hagyományosak.

A tömlő nélküli kerékpárgumi részei

Az alábbi összetevőkből áll a tubeless kerékpárgumi:

  • Tubeless ready felni: pontosan kialakított, jól záró peremmel rendelkezik, ahová bepattan a külső gumi. A felni illesztését általában forrasztással oldják meg.
  • Tubeless ready külső: pontosabban illeszkedik a felni peremébe, jól zár és belső felületének köszönhetően nem engedi át a levegőt. Ez a gumi sűrűbb szövésű textilből készül.
  • Spéci felni szalag tömlő nélküli felnire: hermetikusan lezárja a felni belső oldalát, ahol a küllőanyáknak kialakított furatok vannak.
  • Tömlő nélküli felnire szerelhető szelep: speciálisan kialakított, a felni szeleplyukába illeszkedő légmentesen záródó általában francia/presta szelep.
  • Tömítő folyadék: ez gondoskodik az illesztési hézagok és a gumiabroncs belső felületének tömítéséről. Szúrt defekt esetén eltömíti a keletkezett lyukat, egyben defektgátló folyadék is.

Mit tehetsz, ha mégis defektet kapsz az úton?

A kisebb tüske szúrta defektet a rendszer önmagától megjavítja, csak meg kell várni, hogy a tömítő folyadék tegye a dolgát. Ebben az esetben, ha elállt a levegő szökése, csak pumpálj rá.

Amennyiben önmagát nem képes javítani a rendszer, szét kell szedned, és belsőt kell beletenned. A legnehezebb része, hogy ki kell szerelned a szelepet a felniből. Megbontás során ne felejtsd el letörölni a felniről a gumiból kifolyt folyadékot. Rontja ugyanis a fékhatást, ha ráfolyik a fékfelületre, másrészt frissen könnyebb letakarítani.

Az erdőben, vagy az út szélén egyébként nem fog senki tömlőnélküli rendszert javítgatni. Koszos meló, sok idő és cucc kell hozzá, hogy jó legyen. Sok esetben, ha megbontjuk a rendszert, akkor alaposan el kell takarítani, hogy az illeszkedési felületek tökéletesen tiszták legyenek. Különben nem fog rendesen zárni a rendszer. Ezért amint fent leírtam, a leggyorsabb megoldás belsőt tenni bele, ha éppen úton vagy vele és nem regenerálta magát önállóan a tömlő nélküli rendszer.

Jó tanács: legyen nálad mindig gumibelső.

A tömlő nélküli kerékpárgumi szerelése

A tubeless kerékpárgumi szereléséről több videót is lehet találni az interneten. Ám nagy gyakorlat kell hozzá, hogy tényleg jól meg tudd szerelni a bringád.

Ha mégis nekiállsz, számolnod kell azzal, hogy a tubeless gumi javítása több időbe kerül, mint a hagyományos tömlős gumiké.

Ha olyan kereked van, ahol a küllők meghúzását csak belülről tudod megoldani, ott mindig újra kell építeni a tömlő nélküli rendszert. Vagyis a külső és a szelep kivételével új szalag és folyadék kell hozzá.

Minden alkalommal meg kell tisztítani az egymással érintkező felületeket, vagyis a gumi peremét és a felnit.

Sajnos a tömlő nélküli folyadékot kevésbé oldják a vegyszerek. A legtöbb esetben mechanikus úton kell eltávolítani a lerakódott tömítőanyagot. Ez rengeteg időt vesz igénybe. Előfordul, hogy 1-2 óra is szükséges ahhoz, hogy egy defektes kerék lábra álljon.

A tubeless kerékpárgumi szerelése új kerék esetén

Ha gyakorlott vagy, a lenti pontok alapján próbáld meg a tubeless felszerelését.

  • A teljesen tiszta és zsírmentes felnire ragaszd fel a tubeless felniszalagot.

  • Szereld fel a szelepet, ami alulról gumival tömít, ezért a záró anyát rendesen húzd meg! A felnit nem kell megroppantani! A tömlő nélküli gumi leszerelése nehezebb, mint a felszerelése. Ha itt esetleg már megtorpantál, s ha jót akarsz a bringádnak, a leszerelését már profi szervizesre bízd.

  • Ezt követően tedd fel a gumiköpenyt a menetiránynak megfelelően. Itt két opció van, ami közül választanod kell.

    Egyik opció, hogy a gumi teljes felszerelése előtt beletöltöd a tömítő folyadékot.

    A másik kicsit gyakorlatiasabb, ezt alkalmazom én is. Előbb felfújom a gumit, míg helyére nem pattan a perem. Ez 3-4 bár körül meg is történik. Ezután leengedem, és a zárószelep kiszerelése után beletöltöm a folyadékot, majd visszacsavarom azt.

    Az első esetnél előfordult már velem, hogy újra szét kellett szedni…

  • Amikor benne van a folyadék, fújd fel a gumit 2-3 bárra. Forgasd meg és rázogasd, hogy egyenletesen terüljön szét benne a tömítőanyag.

  • Amikor tömített a rendszer, fújd fel a gumit legfeljebb a köpenyen jelölt értékig. Karbon felni esetén ellenőrizd le, hogy a felnit maximum mekkora értékkel lehet fújni a rajta található gumit.
    Ha karbon kereked van, akkor nézz utána, hogy mekkora nyomásértékig lehet terhelni a felnit. Ha túl nagy a nyomás, akkor a karbon felni megroppanhat, károsodhat is, amiért nem vállal garanciát a gyártó. Ez az érték általában alacsonyabb, mint amekkorát a rászerelt gumi elbírna.

A nyomásértékeket mindenképpen tartsd be! Sajnos már robbant le gumi a felniről, mert az előírt 6 bár helyett 8-ra fújták fel. Utána lehet jó alaposan takarítani, mert szétterül a benne található folyadék.

Új kerék esetén viszonylag gyorsan megy a tubeless felszerelése, de arra ne számíts, hogy gyorsabban, mint a belső szerelése.

Tömlő nélküli kerékpárgumi javítása defekt után vagy gumicsere esetén

Ezekben az esetekben a fenti szerelési fázisok kibővülnek a kerékpár felni és a gumi peremének takarításával. Ha komolyabb gond nem volt, és nem kell centrírozni a felnit, akkor a felniszalag és a szelep maradhat a helyén. Ha tömítetlenségi probléma volt, vagy biztosra szeretnél menni, akkor új szett szalag és szelep kell. És nem utolsó sorban mindig új tömítőfolyadék.

Defektgátló folyadék

Amennyiben egyébként is használsz defektgátló folyadékot, és alkalmas rá a felnid, akkor érdemesebb a tömlő nélküli megoldást választanod, így nem kell a belsővel vacakolnod. Defekt esetén, ha szerencséd volt, javítja önmagát, rosszabb esetben teszel bele belsőt.

A Tubeless folyadék beszerzését már a legtöbb kerékpárüzletben meg tudod ejteni. Itt mindenképpen márkás, jól bevált folyadékot válassz, mint például Tufo, Schwalbe, Continental, Slime, Notubes Stan’s, Joe’s. Ezek közül a legtöbben külső és belső gumikat is gyártanak.

A tömlő nélküli kerékpárgumi szerelése alapos munka, de bízom benne, hogy tudtam segíteni abban, hogyan végezd szakszerűen.

Ha sikerült megszerelned, várom alul a beszámolódat.

Bringaszereléssel kapcsolatosan itt olvashatsz még többet.

Otthoni kerékpár karbantartási munkák itt

Kerékpár lánc karbantartásról itt olvashatsz

Ilyen állapotban tedd el a bringádat télre

Ezekkel a bajokkal mindenképpen kerékpárszervizt keress fel

bikepatika Szegő Attila tulajdonos

Tényleg mindent tudsz a bringádról?


Ha úgy gondolod, hogy rád férne még néhány tipp és ötlet, szívesen elküldöm Neked is.

IRATKOZZ FEL HÍRLEVELEMRE MOST!

 

Elolvastam és elfogadom

Sikeresen feliratkoztál hírlevelemre.